Om de kwaliteit van zorg te verbeteren dienen bestuurders in de curatieve zorg zo snel mogelijk tijd, geld en mankracht te investeren in databasemanagementsystemen waarin patiëntdata geregistreerd en geanalyseerd kan worden. Door de analyse van patiëntdata profiteert een volgende generatie patiënten van de resultaten van de eerdere generatie. Dat stelt Detlef Loppow, CEO van de Martini-Klinik in Hamburg in gesprek met Skipr.
“Start zo snel mogelijk en vraag je af wat van belang is voor je patiënt. Ga op zoek naar de vraag wat het allerbelangrijkste is voor je patiënt, want uitkomsten zijn altijd datgene wat voor de patiënt van belang is,” vertelt Loppow. Zijn Martini-Klinik is volledig gespecialiseerd in het behandelen van prostaatkanker en werk al ruim 23 jaar volgens het Value Based Healthcare principe.
Bij de Martini-Klinik worden patiënten voor, tijdens en na afloop van de behandeling gevraagd om een aantal gegevens te delen over hun ziekte. Ook krijgen patiënten die zijn behandeld jaarlijks nog een aantal vragen over hun gezondheidstoestand. Aan de hand van deze enquêtes wordt gekeken hoe de behandelingen in de kliniek verbeterd kunnen worden. “We zijn hiermee gestart in 1992 en we hebben inmiddels de gegevens van 23.000 patiënten in onze database zitten,” aldus Loppow.
Resultaten
Door de manier van werken bij de Martini-Klinik worden veel betere resultaten geboekt dan het Duitse gemiddelde. Zo wordt 93,5 procent van de patienten die bij de Martini-Klinik behandeld wordt weer volledig continent, terwijl het landelijk gemiddelde op 56,7 procent ligt. Een zelfde verschil is waar tenemen bij de resultaten voor impotentie. Na een jaar is 34,7 procent nog impotent, terwijl het landelijk gemiddelde op 75,5 procent ligt.
Bekijk hier het volledige interview met Detlef Loppow
Inspirational Award
Bij de uitreiking van de Value Based Healthcare Prize in Nijkerk op 7 april 2016 kreeg Loppow uit handen van directeur van Medicinfo Peter Hoppener de eerste European Inspirational Award uitgereikt. Deze award is toegekend aan de Martini-Klinik als inspirerend voorbeeld uit het buitenland. Hoppener stelde bij de uitreiking dat de Martini-Klinik de prijs krijgt voor hun manier van werken en de grote omvang van de dataset op basis waarvan verbeteringen in de kwaliteit van zorg doorgevoerd kunen worden. “Volume maakt het mogelijk om te onderzoeken, te benchmarken en te verbeteren,” aldus Hoppener.
Tijdens de bijeenkomst werd de Value Based Healthcare Price 2016 uitgereikt aan de afdeling Cardiologie van het Eindhovense Catharina Ziekenhuis en zorgverzekeraar CZ. Zij ontvingen de prijs voor het eerste langetermijncontract gebaseerd op kwaliteit op basis van uitkomsten. Het project werd gekozen uit een selectie van twaalf genomineerden.