Arbeidsmigranten krijgen niet altijd de zorg die zij nodig hebben. Dat komt doordat zij in de praktijk tegen verschillende obstakels aanlopen, zoals taalvaardigheid, onbekendheid met het Nederlandse zorgsysteem of het gebrek aan toegang tot een huisarts.
Zelfredzaamheid vergroten
Zorgverzekeraars die zich specifiek richten op arbeidsmigranten hebben al stappen gezet om de drempels voor toegang tot de zorg weg te nemen. Met het nieuwe zorgconvenant willen de ministers en ZN de zelfredzaamheid en onafhankelijkheid van arbeidsmigranten vergroten. Er wordt ingezet op meer en betere doelgroepgerichte voorlichting over de (aanvullende) zorgverzekeringen. Het voorlichtingsmateriaal komt in meerdere talen beschikbaar en de toegang tot het polis(blad) en andere verzekeringspapieren wordt eenvoudiger.
Zorgbemiddeling door zorgverzekeraars
Zorgverzekeraars gaan zorgaanbieders bovendien actiever aanspreken op onterechte weigering of behandeling van arbeidsmigranten. Ook gaan de verzekeraars de betrouwbaarheid en integriteit van werkgevers toetsen voordat en periodiek nadat ze een collectieve verzekering afsluiten. De zorgverzekeraars gaan ook voor zorgbemiddeling zorgen voor de bij hen verzekerde arbeidsmigranten, zodat de zorg voor hen sneller beschikbaar komt en de huisarts beter toegankelijk is.