Illustratie gemaakt met behulp van chatgpt
Een dergelijk model moet ervoor zorgen dat degene die preventieve maatregelen financiert daar ook de vruchten van kan plukken. “Binnen dit model wordt verkend hoe risico’s tussen betrokken partijen duidelijk in kaart gebracht kunnen worden en effectief gespreid, zodat financiële en maatschappelijke voordelen evenwichtig kunnen worden benut”, valt te lezen in de brief die ook is ondertekend door de minister van Sociale Zaken Eddy van Hijum en Jurgen Nobel, de staatssecretaris Participatie en Integratie.
SER-advies
Zij reageren in de brief vooral op het SER-advies over het structureel aanpakken van gezondheid van Nederlanders en het terugdringen van gezondheidsverschillen. De SER adviseerde het beleid vooral te richten op het wegnemen van maatschappelijke oorzaken van gezondheidsrisico’s én op het verbeteren van de gezondheid van iedereen, met extra aandacht voor mensen in kwetsbare posities.
In de brief worden de eerste contouren van een zogeheten beleidsagenda ‘gezondheid in alle beleidsdomeinen’ uiteengezet. Daarin schrijven de bewindspersonen dat het kabinet ook realistisch moet zijn in de ambitie om die achterstanden terug te dringen. Hiervoor bestaat geen quick-fix, merken zij op.
Lagere belastingen
Enkele maatregelen binnen deze beleidsagenda zijn al eerder aangekondigd, maar worden nu nog eens aangehaald. Zo verlaagt het kabinet de belastingen en worden toeslagen verhoogd. Dit kost zo’n 4 miljard euro en zou de inkomenszekerheid moeten verbeteren. Daarnaast komt er een wetsvoorstel om mensen te helpen gebruik te maken van ondersteuningsregelingen.
Ook vanuit andere domeinen worden maatregelen aangehaald die de gezondheid van Nederlanders zou moeten verbeteren. Zo verwijzen de bewindspersonen naar het financieren van schoolmaaltijden, maar ook naar het voorkomen dat kinderen onder schooltijd beginnen met een achterstand. En het verbieden van mobiele telefoons op basisscholen vanaf het nieuwe schooljaar.
Bezuinigingen
Eerder besloot het kabinet juist nog te bezuinigen op het preventiebudget. Staatssecretaris Karremans vraagt aan onder meer het RIVM en gemeenten om op het gebied van preventie efficiënter te werken. Dat kan onder meer door meer en beter samen te werken, schreef de staatssecretaris in de brief. In het eerste kwartaal van volgend jaar komt Karremans met een “samenhangende effectieve preventiestrategie”.
2764664
Fantastisch dat er een model komt waarmee de investering in projecten ter preventie gerelateerd kunnen worden aan de besparingen op de gezondheidszorg. Voorop gesteld dat er dan ook geld is om te investeren. Het is altijd goed om kosten en opbrengsten aan elkaar te relateren.
Zelf ben ik als vrijwilliger betrokken bij een investering in het platform Rouwinformatie.nl. Dit platform is onafhankelijk, niet commercieel, maar wel heel professioneel opgezet en daarmee enig in zijn soort. Externe erkenning is er; organisaties willen graag naar dit platform doorverwijzen. Het platform wordt dan ook intensief gebruikt. Toch zullen we onze activiteit beëindigen. De vraag is of je alles in een model kunt vangen.
-Denk aan de patiënt die met vage klachten naar de huisarts gaat. Na twee weken weer in het spreekuur zit. Verwezen wordt naar de POH-GGZ. Maar waarschijnlijk met informatie en ervaringsverhalen van het platform zijn of haar eigen situatie beter had kunnen begrijpen. Een dierbare is overleden, er is verlies, een klankbord is weg. Een eenmalig luistert oor en een verwijzing naar het (betrouwbare!) platform is vaak voldoende.
Er overlijden jaarlijks 170.000 mensen. Als 1% van de nabestaanden met klachten over pijn in het hart bij de cardioloog komt omdat er sprake is van kloppingen die na onderzoek echter niet gerelateerd kunnen worden aan een fysiek probleem maar vallen onder hartzeer is de besparing enorm.
Individuele professionals herkennen deze casuïstiek. Toen wij voor financiering aanklopte liepen we echter tegen muren aan. Het kan geen broodnijd zijn. Maar de zorg staat nauwelijks open voor buitenstaanders. Wij willen van waarde te zijn……..
-Het gesprek over rouwverlof zal op enig moment tot gevolg hebben dat er een (kostbare) regeling komt. Maar het oneigenlijk gebruik van de ziektewet zal niet verdwijnen. Want met alleen verlof is niet iedere medewerker eerder terug. Werkgevers zullen ondersteuning moeten en willen bieden. Arbodiensten zullen daarop inspringen en een passend aanbod creëren. Ook hier geldt dat goede informatie en ervaringsverhalen heel veel mensen de veerkracht geeft om zelf de draad weer op te pakken. Als mensen in de omgeving van een nabestaande mee weten over rouw kunnen zij die nabestaande ook gemakkelijker aanspreken en helpen. Denk aan collega’s op het werk. Wie giet deze casus in een model….
Uiteindelijk zal de overheid het model wel aan de zorgverzekeraars overdragen als het op de uitvoering aankomt. Als hoeder van Rouwinformatie.nl hebben we nog enkele weken, wellicht dat een stoere bestuurder uit het land van zorgverzekeraars ons alsnog kan helpen. Soms kun je wat van waarde is, ook zonder model gewoon waarderen en ondersteunen.
Jan Neijzen, voorzitter bestuur Vereniging leven met dood
contact@vereniginglevenmetdood.nl