Aanbieders van Wmo-zorg moeten gemeenten en cliënten betrekken bij eventuele samenwerkingsplannen. Dat is één van de tips die de Autoriteit Consument & Markt (ACM) lokale partijen geeft voor zorginkoop in het kader van de Wmo.
Met de tips wil de ACM gemeentenbekend maken met mogelijke onoirbare prijsafspraken of samenwerkingsvormen van zorgaanbieders.
Gemeentes krijgen door de overheveling van zorgtaken vanaf volgend jaar grote delen van zorginkoop in handen. Zij hebben de taak om de beste zorg in te kopen voor een goede prijs, zo stelt de ACM. Het Wmo-inkoopproces kan zorgaanbieders ook kansen bieden, bijvoorbeeld om te innoveren, nieuwe diensten en producten aan te bieden. De ACM vangt naar eigen zeggen geluiden op dat er met het oog hierop behoefte is aan samenwerking tussen zorgaanbieders.
Keuzevrijheid
Zulke samenwerking val te billijken zolang ze leidt tot betere zorg. Maar, zo waarschuwt de ACM, zorgaanbieders mogen op basis van de Mededingingswet geen afspraken maken over prijzen of over wie aan welke consument zorg levert. Dit leidt volgens de ACM tot onnodig hoge zorgkosten, minder goede zorg en minder keuzevrijheid tussen zorgaanbieders.
Bij wijze van handreiking geeft de ACM gemeenten en zorgaanbieders nu een aantal praktische tips. Gemeenten moeten er allereerst voor zorgen inwoners naar een andere zorgaanbieder kunnen overstappen. Ook doen gemeenten er goed aan om ruimte te bieden aan nieuwe zorgaanbieders. Daarnaast moeten zorgaanbieders de voor- en nadelen van de samenwerking documenteren. Ook moeten ze gemeenten en cliëntenorganisaties bij hun planontwikkeling betrekken en hun betrokkenheid vastleggen.