Het Kennemer Gasthuis uit Haarlem en het Spaarne Ziekenhuis uit Hoofddorp willen fuseren. De vergunningsaanvraag voor fusie hebben ze woensdag bij de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) ingediend.
De NMa besloot in februari van dit jaar dat het melden van een fusie niet voldoende was en dat de ziekenhuizen een vergunning moeten aanvragen. De partijen verwachten in september een uitspraak van de NMa.
Kwaliteits- en kostenvoordelen
De redenen dat beide ziekenhuizen willen fuseren zijn het bereiken van kwaliteitsverbetering en kostenverlaging Een andere, minder vergaande samenwerkingsvorm zou niet niet tot de gewenste kwaliteits- en kostenvoordelen leiden.
De vergunningsaanvraag licht verder toe dat de mededinging op de Nederlandse markt na fusie niet significant wordt beperkt. Onderzoek heeft aangetoond dat het fusieziekenhuis niet in staat zal zijn prijzen te verhogen en/of de kwaliteit te verlagen om op die manier de winstgevendheid te vergroten.
Onderbouwing aanvraag
De NMa stelde in februari dat een fusie de concurrentie op de markt voor algemene ziekenhuiszorg zou beperken omdat beide ziekenhuizen in een aantal gemeenten een hoog marktaandeel, meer dan 60 procent, hebben en elkaars grootste concurrenten zijn. Ook bestond er tussen de ziekenhuizen en de NMa verschil van inzicht over welke
gemeentes nu precies in het verzorgingsgebied vallen en hoe de in- en uitstroom van patiënten in het gebied is.
De ingediende vergunningsaanvraag bevat een economisch onderzoek uitgevoerd door een onafhankelijk extern onderzoeksbureau. Zo is onderzoek gedaan hoe patiënten reageren op stijging van de prijs of een daling van de kwaliteit. Ook is gekeken naar het keuzegedrag van patiënten en hun bereidheid om voor een behandeling naar een ander ziekenhuis te reizen. Deze reisbereidheid bleek groot. Voorts zijn verzekeraars en verwijzers ondervraagd. Zij bevestigen de positieve effecten van de fusie.
Nieuw
De NMa gaat per 1 januari 2013 samen met de Consumentenautoriteit en OPTA verder onder de naam Autoriteit Consument & Markt (ACM). De nieuwe toezichthouder wil markten laten werken om de belangen van consumenten te waarborgen. Hiertoe richt de ACM zich op drie pijlers: consumentenbescherming, sectorspecifiek markttoezicht en mededingingstoezicht.