Driekwart van de apothekersassistenten heeft dagelijks te maken met klachten van patiënten door medicijntekorten en door het preferentiebeleid van zorgverzekeraars. Een kwart krijgt zelfs te maken met agressie aan de balie, bijvoorbeeld wanneer geneesmiddelen als Thyrax of dexamfetamine niet beschikbaar zijn.
Dit blijkt uit een online peiling onder apothekersassistenten, uitgevoerd in opdracht van de KNMP.
Hiermee heeft het preferentiebeleid klachten over het Begeleidingsgesprek nieuw geneesmiddel (BNG) van de eerste plek verdrongen. Over het tweede klaagden patiënten voorheen het vaakst, maar sinds 2016 staat het BNG-tarief niet meer op de nota. Toch zegt eenderde van de apotheekmedewerkers nog dagelijks klachten te krijgen over het tarief voor het BNG. Vier opde tien medewerkers zegt wekelijks een klacht te krijgen over een fout tijdens het ter handstellen van een geneesmiddel.
De relatie met de patiënt lijkt in 2016 “enigszins verbeterd” ten opzichte van 2015, aldus de KNMP. Tegelijkertijd stelt de brancheorganisatie dat andere problemen zoals het niet leverbaar zijn van geneesmiddelen en het preferentiebeleid voor patiënten redenen zijn om te klagen. Sommige apotheekmedewerkers maken zelfs melding van verbale en fysieke agressie. Mensen spugen of gooien met spullen.
“Mensen begrijpen niet wanneer iets niet leverbaar is”, zegt een apotheekmedewerker. Patiënten verwijten dit apothekers en beschuldigen hen er bijvoorbeeld van alleen aan de “eigen centen” te denken. Een medewerker merkt op dat “je het als apothekersassistente altijd hebt gedaan. Ook al ben je met het leveren van de medicijnen afhankelijk van zoveel factoren als groothandel, fabrikant en verzekering.”
Farmanco
Uit cijfers van KNMP Farmanco blijkt dat de geneesmiddelentekorten naar verwachting in 2016 wederom zullen toenemen. In 2015 waren het er 625, maar in de eerste helft van dit jaar zijn er al 369 definitieve en tijdelijke tekorten genoteerd. Indien deze trend zich voortzet, komt de teller over dit jaar ruim boven de 700 uit.