Het aantal maagverkleinende operaties in Nederland is de afgelopen jaren enorm toegenomen. De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) berekende voor actualiteitenprogramma Zembla dat in 2010 30,5 miljoen euro is uitgegeven aan operaties tegen extreem overgewicht. Dit is een verviervoudiging ten opzichte van 2008 toen nog 8,5 miljoen euro werd uitgegeven aan deze operaties.
In een speciale uitzending over het onderwerp brengt Zembla de groei nadrukkelijk in verband met de intrede van marktwerking. Per maagverkleining krijgen ziekenhuizen acht- tot tienduizend euro. “De ziekenhuizen zijn commerciële bedrijven geworden, die promoten zichzelf om zo patiëntenstromen naar zich toe te trekken”, aldus chirurg Heikens, voorheen werkzaam in het Wilhelmina Ziekenhuis in Assen, tegenover Zembla. “Dit is booming business.”
Reclame
Zembla plaatst vraagtekens bij de manier waarop ziekenhuizen ‘reclame’ maken voor maagverkleiningen. Zo huurde het Slotervaartziekenhuis volgens Zembla tweemaal de Tuschinski-bioscoop in Amsterdam af om een operatie ‘live’ op het grote doek uit te zenden om zo de bekendheid van deze behandeling te vergroten en de angst voor operaties te verminderen.
Verleiden
Obesitas-deskundige professor Seidell van de Vrije Universiteit (VU) in Amsterdam vraagt zich tegenover Zembla af of dergelijke reclame ethisch is. “Er wordt goed betaald voor ingrepen. Veel dikke mensen willen nog niet. Ze willen patiënten verleiden.” Volgens Slotervaart-chirurg Van der Laar is er echter geen sprake van reclame. Maar van “breed opgezette patiëntenvoorlichting”.