Het personeel van zorgaanbieder Careyn in Hellevoetsluis was onvoldoende voorbereid op de geweldsincidenten in verpleeghuis Grootenhoek in Hellevoetsluis. Ook faalde het verantwoordelijke management. Dit concludeert een onderzoekscommissie in een rapport waarover het AD bericht.
In het betreffende verpleeghuis vonden in mei en juni drie incidenten plaats waarbij bewoners werden mishandeld. De dader was in alle gevallen dezelfde medebewoner.
Een onderzoekscommissie onderzocht op verzoek van de inspectie gezondheidszorg en jeugd in oprichting (IGJ) de meldingen van de geweldsincidenten. De commissie concludeert onder meer dat het de medewerkers ontbrak aan voldoende deskundigheid en professioneel handelen om grip te krijgen op de onveilige situatie. Daarnaast heeft het – ten tijde van de incidenten verantwoordelijke – management gefaald, aldus de onderzoekers.
Careyn heeft inmiddels een aantal maatregelen getroffen naar aanleiding van het onderzoek naar de geweldsincidenten, zo laat zij weten. De zorginstelling heeft onder meer een nieuwe locatiemanager en teamondersteuners aangesteld. Ook is tegenwoordig sprake van directe sturing op veiligheid en medicatie en wordt de organisatie begeleid door een specialistisch adviesbureau.
Maatregelen
Ook wil Careyn de deskundigheid onder het personeel vergroten wat betreft specifieke ziektebeelden en omgaan met moeilijk gedrag van bewoners. Daarnaast staan kleinschaliger en groepsgerichter werken, betere dossiervoering en een grotere rol voor de kwaliteitsverpleegkundige op de lijst met verbeterplannen.
De bewoner die verantwoordelijk was voor de mishandelingen is overigens overleden, meldt het AD.