Van de ondervraagde leidinggevenden noemt 24 procent het grote aantal zzp’ers als belemmering voor leren en ontwikkelen binnen de zorgorganisatie. “We horen in de praktijk dat zorgmedewerkers in loondienst de gaten in de roosters vullen”, zegt Patrick Hendriks, general manager bij Noordhoff Zorg. “Zij draaien de minder aantrekkelijke, vaak drukke, diensten en hebben vaak meer verantwoordelijkheden dan zzp’ers. Bijvoorbeeld participatie in werkgroepen, taken rondom kwaliteit van zorg en familie en naasten te woord staan als stabiele factor in de zorgverlening. Hierdoor blijft er nog minder tijd over om te leren.”
Verplicht nummer
De opkomst van de zzp’er staat op de derde plaats van belemmeringen voor leren, blijkens de enquête. Bijna de helft (47 procent) noemt tijdgebrek als belemmering en 27 procent denkt dat de houding van de medewerkers belemmerend werkt. Zij zouden leren en ontwikkelen vooral als verplicht nummer zien. Medewerkers zelf beleven dat anders, van hen zegt 23 procent alleen te leren omdat het moet terwijl redenen als bijblijven in mijn vak (75 procent), om mijn functie beter uit te kunnen oefenen (69 procent) en omdat ik het leuk vind (46 procent) vaker genoemd worden.
hans
Wat een onzin weer. Leidinggevenden kunnen ook zelf aan het bed gaan staan en hun handen uit de mouwen steken. Ik zie heel veel zzp’ers nachtdiensten, avonddiensten en weekenddiensten werken. Overigens ben je als organisatie echt niet verplicht om zzp’ers in te zetten. Is geheel eigen keus.
Stop met dit negatieve en nodeloze framen. Er zijn heel veel zzp’ers die hun stinkende best doen en met enthousiasme zorgverlenen aan bewoners en patiënten. Hoeveel gaten in dienstroosters vullen zij wel niet.
Deal with the reality!
Olaf Wijman
Lijkt mij ook. Deze ‘lijdinggevenden’ willen bewust zzp-ers frustreren en zo zorgen voor nog minder zorgverleners!?