Dit blijkt uit een peiling van het Ommelander Ziekenhuis onder de zogeheten ‘no-shows’, mensen die om wat voor reden ook niet komen opdagen voor de afspraak zonder dit vooraf te laten weten. Het onderzoek is in de afgelopen maanden uitgevoerd door een afstudeerstudent van de opleiding Facility Management van de Hanzehogeschool Groningen.
Registratie
Volgens het ziekenhuis kan de registratie van de afspraken door het ziekenhuis beter. Een gedeelte van de ondervraagden gaf aan dat het Ommelander Ziekenhuis de afspraak zelf heeft afgezegd en de administratie dit niet goed heeft verwerkt. Daarnaast geeft 18 procent van de respondenten aan dat ze de afspraak wel degelijk heeft gewijzigd.
Afspraakherinnering
Van alle ondervraagden zei de helft behoefte te hebben aan een afspraakherinnering en eenzelfde percentage staat open voor een alternatief voor de huidige werkwijze. Nu maken patiënten een afspraak met het ziekenhuis en krijgen ze vervolgens een afspraakbrief per post.
Digitale portaal
Het Ommelander Ziekenhuis werkt aan uitbreiding en doorontwikkeling van het digitale patiëntenportaal en is van plan om de patiëntentevredenheid verder te verbeteren. “Al deze verbeteringen moeten aansluiten bij de wens van patiënten om meer betrokken te zijn bij hun eigen zorgproces.”