“Zoetermeer is een grote stad met 125.000 inwoners – die heeft een ziekenhuis nodig”, zegt De Groot. “Als LangeLand dicht gaat, zouden mensen naar Leiden, Den Haag, Rotterdam of Delft moeten. Dat vind ik een slechte ontwikkeling. Bereikbaarheid is ook een onderdeel van kwaliteit van de zorg.”
Rol zorgverzekeraar
DSW reageert hiermee op uitspraken van Menzis, waarin de op een na grootste zorgverzekeraar stelt dat “het niet de rol is van een zorgverzekeraar om een specifiek ziekenhuis overeind te houden”. Volgens DSW is dat juist wel de rol en taak van een zorgverzekeraar.
Merkwaardig
De Groot: “Bovendien vind ik het uiterst merkwaardig dat Menzis wel voor de zorg van het LangeLand betaalt als het onderdeel is van een fusieorganisatie en het niet zou betalen als het zelfstandig is. Daarmee stimuleer je alleen maar fusies die uiteindelijk leiden tot minder keuzevrijheid. En onder aan de streep tot hogere tarieven.”
Medische staf
LangeLand Ziekenhuis staat ter discussie, omdat de Reinier Haga Groep binnenkort een besluit neemt over de toekomst van de bestuurlijke fusie tussen het Reinier de Graaf Gasthuis, Haga Ziekenhuis en LangeLand. Vorige maand werd besloten de juridische fusie af te blazen, omdat de medische staf van het Reinier de Graaf tegen is.
Verslechterd
Een van de opties is de fusie terugdraaien, waardoor LangeLand weer zelfstandig wordt. Probleem is dat LangeLand het financieel zwakste ziekenhuis is van Nederland. Drie jaar geleden moest het worden gered met een lening van 20 miljoen euro, maar het ziekenhuis had in 2018 een negatief eigen vermogen en is daarom technisch failliet. De Groot: “Door de fusie met Reinier de Graaf en het Haga Ziekenhuis is de financiële positie eerder verslechterd dan verbeterd.”
Lage tarieven
Een van de oorzaken zijn de te lage tarieven van enkele zorgverzekeraars, liet de directie van LangeLand vorig jaar weten. Voor dezelfde handelingen kreeg het ziekenhuis in 2018 vijf procent minder dan andere ziekenhuizen in de regio. Volgens berekeningen van DSW is dat verschil afgelopen jaar afgenomen tot drie procent.
Niet goedkoper
De Groot: “Als LangeLand zou verdwijnen, wordt de zorg niet goedkoper – al denken sommige collega’s misschien zo. Want de tarieven bij de ziekenhuizen in de regio die de zorg dan moeten opvangen zijn dus hoger dan die van het LangeLand. Terwijl de zorg in Zoetermeer gewoon goed is. Als zorgverzekeraars moeten wij daarom ook het LangeLand reële tarieven betalen.”
CZ en Zilveren Kruis willen niet vooruitlopen op de toekomst van LangeLand Ziekenhuis.
Koos Dirkse
Geweldig weer van Aad de Groot van DSW! DSW is wel een zorgverzekeraar die er voor de mensen is en hief rekening mee houdt! Terecht om dit ziekenhuis te redden en wat betreft zijn argumenten: volkomen mee eens!
Arne van Oranje
Klinkt wel heel nobel van DSW maar als de 4 Grote Zorgverzekeraars niet meedoen gaat het hele verhaal niet door en zal het LageLand ziekenhuis gedoemd zijn te verdwijnen.
Schaalvergroting is het heersende adagium bij de overheid en de zorgverzekeraars, kleine zorgaanbieders zijn lastig en buigen niet makkelijk.
Het enige wat dan nog rest is ze financieel langzaam dood laten bloeden.
De tijd zal het leren of de woorden van DSW, bij monde van Aad de Groot, loos waren of niet.
pgor
Een ziekenhuis is zelf verantwoordelijk voor haar bedrijfsvoering. Dit betekent o.a. haar zorgproducten goed verkopen voor een juiste prijs. Daarnaast is de RvB van het Langeland zkh ook verantwoordelijk voor de financiële (slechte) resultaat. Dit is geen taak en verantwoordelijkheid van de zorgverzekeraars. Dus laat ze nu eens de verantwoordelijkheid nemen.
hmcmanagement
Het artikel toont duidelijk de kunstfout van het systeem. Gezondheidszorg (niet bedoeld de niet noodzakelijke overbodige en privé betaalbare zorg) is een basisbehoefte die collectief gefinancierd en beleidsmatig door de overheid bepaald dient te worden. De op dit punt falende overheid (overheid en politiek zelf niet in staat gebleken de uitvoering van de gezondheidszorg, vooral de tweede lijn, in de hand te houden) heeft zorgverzekeraars ingezet om als verlengde arm te fungeren. Daarmee zijn deze als een soort eigen ministerie ingezet. Zorgverleners kunnen niet veel anders dan zich te voegen waarmee de problemen gaandeweg groter worden. Alleen als door gezamenlijk optreden een tegenmacht wordt gevormd zijn zorgverleners in staat om zorgverzekeraars in toom te houden. Maar ja dat stuit dan weer de mededingingsregelgeving. Helaas zijn er partijen/personen die denken dat noodzakelijke zorgverlening een markt is als die van supermarkten. De reactie van pgor is daar een voorbeeld van.
Gelukkig lijkt het nu in de politiek steeds breder door te dringen dat als al sprake is van een markt de zorgverlening een voorbeeld is van een markt met een geheel eigen profiel met altijd een wezenlijke rol van politiek en overheid.