Bestuurders en toezichthouders in zorg en welzijn hebben er een nieuw professioneel hulpmiddel bij. Lucide, dat 23 oktober in Amsterdam officieel is gepresenteerd, belicht op verschillende de manieren de wisselwerking tussen besturing, toezicht en samenleving.
Lucide is een initiatief van uitgeverij Bohn Stafleu van Loghum -onderdeel van Springer Media-, in samenwerking met de Nederlandse Vereniging van Toezichthouders in Zorginstellingen (NVTZ) en de Nederlandse Vereniging van Bestuurders in de Zorg (NVZD). De leden van beide verenigingen hebben een collectief lidmaatschap op Lucide. Lucide neemt daarmee in de plaats van ZM Magazine, dat tot eerder dit jaar in het ledenpakket van de NVTZ en NVZD zat.
Driehoek
Uitgangspunt van Lucide is de dynamische driehoek tussen samenleving, toezichthouder en bestuurder. Kernthema’s hierbij zijn: waarde, strategie, besturing, transformatie en transparantie. Lucide hanteert een crossmediale benadering, die voorziet in ondermeer e-mailupdates, verbindingen met social media als Twitter en een online community: www.lucide.info. Binnen deze community kunnen bestuurders en toezichthouders met elkaar in gesprek over actuele thema’s in de sector. De eerste discussies op de site gaat over de betaalbaarheid van de zorg en de berichtgeving in de media over de sector.
Diepgravend
Lucide biedt daarnaast een kwartaaltijdschrift, waarin diepgravend wordt bericht over de betekenis van bestuur en toezicht. Met interviews, best practices, benchmarks en waardegestuurde verhalen helpt Lucide helpt toezichthouders en bestuurders zich te ontwikkelen en professionaliseren.
Pers
Ieder nummer van Lucide heeft een actueel thema. In het eerste nummer is dat ‘goede en slechte pers’: hoe wordt de zorgsector door de media verslagen? Zijn journalisten altijd objectief in hun berichtgeving of laten zij zich voor het karretje spannen van belangengroepen? Hoe kunnen bestuurders en toezichthouders een goede relatie onderhouden met de media en wat kunnen ze doen als ze zelf onderdeel zijn van een publieke discussie?
Eigen tv-kanaal
Deze en andere vragen worden in het eerste nummer van Lucide uitgediept aan de hand van recente casuïstiek. Zo wordt uitgebreid beschreven hoe zorggigant Meavita in 2006 plannen ontwikkelde om een eigen televisiekanaal te ontwikkelen en mede hierdoor in grote financiële problemen kwam. Ook wordt er kritisch gekeken naar de rol van bestuurders, toezichthouders, artsen en media in de affaire rond VUmc. Verder bevat het eerste nummer een achtergrondartikel over ‘framing’ en een essay van Kim Putters, hoogleraar Health Management aan instituut voor Beleid en Management in de Gezondheidszorg (iBMG) van de Erasmus Universiteit Rotterdam.
Doelgroep
Lucide is primair bedoeld voor bestuurders en toezichthouders in zorg en welzijn, maar ook zeer interessant voor oud-bestuurders, Eerste en Tweede Kamerleden, oud-Kamerleden, beleidsadviseurs, wethouders, studenten beleid & management en bestuurskunde, adviesbureaus en patiëntenverenigingen. Lucide werkt nauw samen met een groot aantal partners: Allen & Overy, Assist, C3, De Friesland Zorgverzekeraar, Ernst & Young, Governance University Advisory, Hevo, Intrakoop, Leeuwendaal, Movimento, Performation en Twijnstra Gudde.