© oatawa stock.adobe.com
Eind 2022 gaf ruim drie kwart (76 procent) van de medewerkers binnen de sector zorg en welzijn aan tevreden te zijn met het werk. Een ongeveer even groot aandeel (77 procent) zei enthousiast te zijn, en 92 procent vond het werk inhoudelijk leuk. Van de managers binnen de sector vindt 85 procent aan tevreden te zijn met het werk en 84 procent is enthousiast over de baan. Bijna 93 procent vindt het werk inhoudelijk leuk.
Cliëntgebonden
Werknemers in cliëntgebonden beroepen waren eind 2022 minder vaak tevreden over het werk dan degenen in een niet-cliëntgebonden beroep (75 tegen 79 procent), maar gaven wel vaker aan dat ze inhoudelijk leuk werk hebben (91 tegen 87 procent). Ze waren ook vaker enthousiast over hun baan (78 tegen 76 procent).
Peter Koopman
Van het verpleegkundig BEROEP kan gesteld worden dat dit inhoudelijk de overtreffende trap van ZINVOL werk betreft. Functies ( geheel van taken in lokale zorgorganisatie ) kunnen de breedte van het beroep betreffen, maar ook zeer beperkend of wezensvreemd zijn door bijvoorbeeld extra toevoeging van lokale taken buiten het primair proces ( doel van de organisatie ). Bekend is dat ook rechtvaardige honorering in deze werkzaam is inzake werkplezier ( in Luxemburg verdient een verpleegkundige 1,5 tot 2x meer dan in Nederland bij een lagere werklast ), want applaus is geen wettig betaalmiddel ( loonkloof 8% peil 2021 bestaat nog steeds ! ). Geprofileerde en specialist verpleegkundigen hebben meer werkplezier. Zeggenschap ( het te zeggen hebben ) over de kwaliteit van jouw eigen BEROEPSuitoefening is recent pas “ontdekt” als belangrijke peiler om volwaardig te kunnen werken als professional op het gebied van de zorg voor de individuele gezondheid ( wet BIG zie ook art. 33, resp. art. 14 ). Een professionele organisatievorm geeft daarbij meer ruimte, dan een machinebureaucratie ( ook minder functies AAN de zorg en meer IN de zorg ).