Het marketingbudget voor zzp’ers in de zorg blijft vooralsnog onbesteed liggen. Kleine zelfstandigen in de zorg dreigen daarmee de concurrentieslag met reguliere aanbieders te verliezen, zo stellen zzp’ers.
Zzp’ers mogen sinds 1 januari AWBZ-zorg in natura verlenen. Om consumenten en organisaties op de mogelijkheden te wijzen, is op initiatief van het ministerie van VWS 20 miljoen euro uitgetrokken voor marketingactiviteiten. Vooralsnog is er niets met dit geld gebeurd, stelt Nathalie Martina van het samenwerkingsverband Liever Thuis Zorgdienstenbureau.
Voorkeur
“Er zou een landelijke campagne komen waarbij organisaties en cliënten geïnformeerd zouden worden over de mogelijkheid om vanaf januari 2013 voor zelfstandige zorgverleners te kiezen. Helaas is deze campagne uitgebleven”, aldus Martina. “Voor cliënten die niet meer in verzorgingshuizen kunnen verblijven door de bezuinigingsmaatregel van de regering is dit een prima alternatief. Echter, hoe kan een cliënt zijn voorkeur voor een zelfstandige zorgverlener aangeven als hij deze zorgverleners niet weet te vinden?”
Middelen
Volgens Martina beschikken zelfstandige zorgverleners niet over middelen om zelf op grotere schaal marketingactiviteiten te ontplooien.