Het Máxima Medisch Centrum en de Technische Universiteit Eindhoven (TU/e) hebben een game ontwikkeld voor mensen met diabetes type 2. De game SugarVita moet diabetespatiënten verleiden tot een gezondere leefstijl.
Internist Harm Haak van Máxima Medisch Centrum en promovenda Anne Maas van de TU/e en hun team bedachten de game. Patiënten zitten in het spel ‘gevangen’ in een ongezonde leefstijl en worden middels stimulering en beloning verleid tot een gezonder leven. “We willen de patiënt niet langer vertellen wat hij moet doen”, zegt Haak. “Met het spel stellen we de patiënt in staat zelf de regie te pakken. Dat bespaart geld en biedt begeleiding op een beter niveau.”
De makers van het spel richten zich op young seniors, mensen tussen vijftig en de zeventig jaar oud, grotendeels met ‘leefstijlafhankelijke’ diabetes type 2. Haak: “Bij deze doelgroep is een drastische verandering van leefstijl lastig te realiseren, terwijl zij er juist zo veel baat bij kunnen hebben.” Onderzoek wees uit dat de doelgroep zowel geïnteresseerd was in ouderwetse bordspellen als in computerspelletjes op de tablet, dus combineerde het team van Haak die twee. “Het resultaat is een moderne variant op ganzenbord, waarbij spelers de juiste keuzes moeten maken om de bloedsuikerspiegel zo normaal mogelijk te houden.”
Bewegen
Nederland kent naar schatting één miljoen patiënten met diabetes, waarvan negentig procent type 2. Regelmatig bewegen en gezond eten kan klachten en latere complicaties van diabetes voorkomen. Toch blijkt het niet gemakkelijk te zijn om een andere leefstijl aan te nemen, stelt Haak. “De wil tot verandering is er, volhouden is echter een groot probleem. Mensen zitten vaak vast in hun patronen en gewoontes. Na enige tijd valt men daar weer in terug.” De diabetesgame moet hier verandering in brengen, aldus de makers.