Een ander probleem is dat klachten onbelemmerd kunnen worden ingediend, terwijl veel klachten ongegrond worden verklaard. “Dit is emotioneel zeer belastend”, stelt KNMG, “zowel voor de klager als voor de arts en zijn omgeving.”
KNMG wil dat het ministerie van VWS nog dit jaar verbeteringen in het tuchtrecht doorvoert die de minister heeft aangekondigd, maar pleit ook voor nieuw onderzoek. Dat onderzoek moet niet worden beperkt tot het huidige wettelijke kader, maar breed worden uitgevoerd en afgezet tegen de andere kwaliteits-en klachtsystemen in de zorg, zodat het tuchtrecht daadwerkelijk toekomstbestendig vorm kan worden gegeven.
René Héman, voorzitter KNMG: “Als we de aanbevelingen uit het rapport Toekomstbestendig tuchtrecht snel doorvoeren en daarnaast direct starten met een meer fundamentele evaluatie, die ook het wettelijk kader zelf onder de loep neemt, kunnen we er met elkaar voor zorgen dat ontmoediging en defensief gedrag daadwerkelijk plaatsmaakt voor het leren van verwijtbare fouten. Dan kunnen uitspraken effectief een preventieve functie krijgen. Met betere patiëntzorg als resultaat.”
Hippocratez
Heel goed. En laten we er dan meteen voor zorgen dat net als in de luchtvaart de instantie waar je als professional problemen aan de kaak stelt een andere is als degene die een sanctie kan opleggen
In de medische wereld moet je nu melden bij de IGJ en dat is tevens de instantie die sancties kan opleggen