De medische tak van elektronicaconcern Philips heeft de afgelopen periode om omzetgroei van acht procent gerealiseerd. Daarmee ontspringt de divisie Healthcare de malaise die Philips treft.
Maandag maakte Philips bij de presentatie van de tweede kwartaalcijfers een nettoverlies van 1,3 miljard euro bekend. Naast eenmalige boekhoudkundige lasten ter waarde van 1,4 miljard euro heeft het elektronicaconcern te kampen met moeilijke marktomstandigheden. Met name de divisie Consumer Lifestyle, waar de omzet met 2 procent daalde, heeft hier last van.
Bijstellen
Naar aanleiding van de magere resultaten heeft Philips de doelstellingen voor 2015, die het vorig jaar september formuleerde, bijgesteld. De margedoelstelling werd verlaagd van 10 à 13 procent tot 10 à 12 procent. Het bedrijf stelt nu een jaarlijkse omzetgroei van 4 à 6 procent ten doel, bij een economische groei van 3 à 4 procent. Ook dit is een lichte neerwaartse bijstelling. Alleen bij de medische tak, die vrijwel geen last heeft van de moeilijke economische omstandigheden, handhaaft het bedrijf de margedoelstelling van 15 à 17 procent. (ANP/Skipr)