Foto: Grafvision/stock.adobe.com
De subsidie is om overbodige regels op te sporen, makkelijker te maken of te schrappen. Daardoor moeten zorgverleners meer tijd overhouden voor de daadwerkelijke zorg en aandacht voor patiënten, in plaats van uren bezig te zijn met papierwerk.
Helder vindt dat zorgprofessionals vooral de ruimte moeten krijgen om hun vak uit te oefenen. “Als een te groot aandeel van je werk draait om administratie, gaat dit ten koste van goede zorg. En het draagt al helemaal niet bij aan je werkplezier.”
Papieren toren afbreken
“Gezamenlijk moeten we de papieren toren in de zorg met elkaar afbreken”, zegt Helder. “Veel regels worden lokaal opgesteld. Met deze subsidie kan en moet de zorg daar zelf mee aan de slag.”
De subsidiepot voor lokale ‘ontregel de zorg-projecten’ bestaat al langer en er wordt veel beroep op gedaan. Omdat er veel meer aanvragen bij VWS binnenkomen dan dat er subsidie beschikbaar is, maakt Helder nu extra geld vrij: met 164 aanvragen werd het budget voor de eerste aanvraagronde ruim overschreden. “Mooi dat het grote aantal subsidieaanvragen laat zien dat de zorg dit ook echt wil.”
Veel regeldruk lokaal
Uit onderzoek blijkt dat tot 70 procent van de ervaren regeldruk lokaal ontstaat. De subsidie is bedoeld voor zorgaanbieders die deze lokale regeldruk willen verlagen. Met het geld kunnen zorgaanbieders mensen en tijd inzetten om in de organisatie regels te vereenvoudigen of te schrappen. Het sluit ook aan bij doelstellingen uit het IZA en bij de recente aanbevelingen van de SER, om de krapte op de arbeidsmarkt terug te dringen.
Tweede ronde subsidieaanvraag
Vanaf 1 maart kunnen zorgaanbieders in een tweede ronde opnieuw projecten aandragen voor de subsidie. Met de verhoging van het plafond kunnen naar verwachting twintig extra subsidies worden verstrekt. In november volgt een derde en laatste aanvraagronde.
Schrapsessies
Vijf jaar geleden is het programma [Ont]Regel de Zorg van start gegaan. Door het hele land werden onder meer ‘schrapsessies’ gehouden om een einde te maken aan onnodige en omslachtige regels. De door zorgmedewerkers ervaren papieren rompslomp daalde mede daardoor licht, maar stabiliseert zich nu weer, vertelt de woordvoerder van Helder.
Heleen Tieleman
Mooi initiatief, maar wordt dit geld goed besteed? Ik gooi hem er toch maar weer in, die knuppel in het hoenderhok. Na de afgelopen 3 jaar in een verpleeghuis gewerkt te hebben met gemiddeld 50%ZZP-ers op de werkvloer moet me iets van het hart. De administratieve taken worden door de eenzame vaste krachten uitgevoerd. Probleem!
Een VIG-ger / ziekenverzorgende heeft haar kwaliteiten in het verzorgen. Dat kan ze goed, nauwgezet, aandachtig en met liefde. Ik zou zelfs intuïtief willen zeggen. Wat is hier mis mee???
Het beschrijven van de zorg in zorgplan, kwaliteitseisen etc, het verantwoorden zodat allerlei wantrouwende bureaucratische instanties de zorg kunnen controleren ( op papier), is een heel ander vak. Dat is teveel gevraagd van een MBO3 -er. Daar knappen mensen op af. De ziektekostenverzekeraars, de inspectie mag ze vertrouwen. Ik heb veel VIG-gers gezien waar ik in het volste vertrouwen de zorg voor kwetsbare ouderen toevertrouw, maar op papier blijkt dat niet. De administratie is teveel gevraagd voor de meeste VIG-gers èn het is simpelweg saai en nutteloos. ( ouderen schieten er niets mee op)
Voorstel; laat bij twijfel over kwaliteit een poppetje van ziektekostenverzekeraar, inspectie enkele dagen MEEWERKEN en zodoende ervaren hoe de zorg is ipv paarse krokodillen te eisen.
Het doet me denken aan Schiphol die geluidsoverlast berekent ipv meet. Er is een daadwerkelijk verschil