In 2019 kreeg de inspectie nog iets meer dan duizend meldingen, in 2021 waren dat er al 1363. Tot en met november van vorig jaar kwamen er ook al meer dan 1200 klachten binnen. Die stijging is voor een belangrijk deel toe te schrijven aan de commerciële bedrijven die steeds vaker praktijken opkopen, stelt de inspectie. Patiënten klagen vooral over een slechte bereikbaarheid van de praktijk, zowel telefonisch als voor een live afspraak. De inspectie doet naar aanleiding van de vele klachten over meerdere locaties al enige tijd een onderzoek naar Co-med. Een woordvoerder van de inspectie laat in het AD weten dat Co-med onder de aandacht blijft zolang het onderzoek nog niet is afgesloten. Ook zorgverzekeraars zeggen regelmatig met het bedrijf te spreken.
De opkopers springen in het gat van het groeiende tekort aan huisartsen die zelf een praktijk willen draaien of met pensioen gaan. Vooral jonge huisartsen kiezen er vaker voor om alleen als waarnemer – als zzp’er – te gaan werken. De bedrijven die de praktijken overnemen, benoemen waarnemend artsen. Het lukt niet overal om direct vast personeel te krijgen. “Soms zitten er huisartsen vanuit andere delen van de wereld digitaal spreekuur te houden. De kwaliteit komt hiermee in het gedrang”, oordeelt Niek de Wit, hoogleraar Huisartsgeneeskunde. (ANP/AD)