AppleMark
Menzis wil cliënten de komende jaren meer inzicht geven in de kwaliteit van zorgaanbieders. Zorgaanbieders op hun beurt moeten de kwaliteit van geboden zorg inzichtelijk maken. Zo kan de cliënt beter kiezen en de zorgverzekeraar bij de zorginkoop ook.
Nu al is informatie over reisafstand, wachttijden, patiëntwaardering, specialisaties en kosten beschikbaar via de Zorgvinder van Menzis, waarop gecontracteerde zorgaanbieders te vinden zijn. Cliënten moeten echter ook op zorginhoudelijke punten kunnen vergelijken, stelt de zorgverzekeraar. Daarom gaat Menzis meer medisch inhoudelijke informatie geven, zoals het aantal complicaties, heropnames en infecties dat voorkomt bij een bepaalde behandeling.
Uitkomst
Om de cliënt niet te overspoelen met complexe, medische informatie zet de zorgverzekeraar in op de ontwikkeling van een viertal kwaliteitsindicatoren: de uitkomst van een behandeling, de ervaring van de cliënt, de veiligheid en de toegankelijkheid van zorg.
Dit doet Menzis niet op eigen houtje, benadrukt Joris van Eijck, directeur Zorg bij Menzis. “Bij het eerste criterium gaat het om uitkomsten die relevant zijn voor de patiënt, zoals ‘hoe snel kan ik weer lopen?'”, licht Van Eijck toe. “Dat wordt door de beroepsgroepen bepaald.”
“Menzis werkt al nauw samen met zorgaanbieders en is betrokken bij een aantal initiatieven die werken volgens het Value Based Health Care-principe”, vervolgt Van Eijck, “zoals het Zorg voor Verbetering-traject van de Santeon ziekenhuizen.”
De Value Based Health Care methode (VBHC-methode) is gericht op het maximaliseren van de waarde van zorg voor de patiënt en het reduceren van de zorgkosten. De zes Santeon ziekenhuizen werken al enige jaren aan de ontwikkeling van uitkomstindicatoren voor een aantal vormen van kanker. Artsen en behandelteams werken structureel samen om van elkaar te leren en behandelingen te verbeteren.
Dit najaar hoopt Menzis een tweede, groot partnerschap te kunnen aankondigen met het Martini Ziekenhuis in Groningen, zo maakt Van Eijck bekend.
Patiënt, veiligheid en toegankelijkheid
Behalve uitkomsten, krijgen ook de ervaringen van patiënten en de (patiënt)veiligheid een prominente plaats in het bepalen van kwaliteit. “Op het gebied van patiëntervaringen werken we samen met de NPCF (Patiëntenfederatie Nederland, red.)”, zegt Van Eijck. “Veiligheid is natuurlijk het terrein van de Inspectie voor de Gezondheidszorg, die stelt en controleert de kwaliteitsindicatoren op dat vlak.”
Op het vlak van de toegankelijkheid van zorg ligt een taak voor de zorgverzekeraar zelf weggelegd. “Daarin zullen we dan ook zelf de leiding nemen”, zegt Van Eijk, “om de zorg die onze cliënten nodig hebben te blijven garanderen.”
Prikkel
De inzichten en resultaten van kwaliteitstrajecten worden verankerd in de inkoopafspraken die Menzis met zorgaanbieders maakt. Toch moeten zorgaanbieders kwaliteitsindicatoren niet zien als iets waarop ze afgerekend kunnen worden. “Wij willen samen met de aanbieders kwaliteit voor bepaalde behandelingen op de agenda zetten en een verbetercyclus inzetten. We willen zorgaanbieders prikkelen, ook financieel, om te verbeteren”, stelt de directeur Zorg.
Menzis investeert vanaf september 2016 nadrukkelijk om deze koppeling tussen kwaliteit en inkoop te verstevigen. “In de vernieuwde Zorgvinder zal, straks in november, al wat kwaliteitsinformatie over zorgaanbieders te vinden zijn”, zegt directeur Zorg Van Eijck. “In de zorgvinder van 2017 moet dat al veel meer zijn.”
Voor dit project heeft Menzis Ward Bijlsma als programmamanager aangetrokken. Bijlsma heeft een achtergrond als medisch specialist en heeft een aantal jaar geleden de overstap gemaakt naar de organisatie van zorg. Hij werkte afgelopen jaren als zorgmanager in een ziekenhuis en heeft daar ervaring opgedaan met kwaliteitsprojecten en -informatie.