Menzis heeft voor dit jaar een te hoge zorgpremie vastgesteld in vergelijking met andere zorgverzekeraars, staat in het jaarverslag over 2020: “Gebleken is dat Menzis door een onvoldoende concurrerende premie per 1 januari 2021 een fors aantal klanten heeft verloren.” Het bedrijf zegt niet hoeveel euro de premie te hoog is uitgevallen.
Klanten terug
Een woordvoerder van Menzis zegt dat het verzekeringsbedrijf “minimaal” zijn marktaandeel wil behouden: “Dat is voor 2021 dus niet gelukt. We gaan voor 2022 en daarna ons inzetten om die achterstand weer in te halen. Er worden maatregelen getroffen om voor het volgende jaar te komen tot een aantrekkelijker premie. Daardoor hopen we een groot aantal klanten weer te bewegen om naar Menzis te gaan”. Nu heeft Menzis nog 2,1 miljoen verzekerden.
Zorg inkopen
Belangrijke oorzaak voor de hoge zorgpremie zijn de kosten die de zorgverzekeraar maakt. “Met de resultaten van het laatste overstapseizoen in het achterhoofd, besteedt Menzis de komende tijd nog meer dan anders aandacht aan de (financiële) voorwaarden waarmee we zorg inkopen bij zorgaanbieders”, aldus de zegsman. Ook kijkt Menzis nadrukkelijk naar “onze eigen bedrijfskosten”.
Meerwaarde polissen
De zorgverzekeraar wil ook op niet-financiële manieren klanten interesseren om volgend jaar een verzekering bij haar af te sluiten: Menzis wil nadrukkelijker de meerwaarde van haar polissen bij (potentiële) klanten naar voren brengen op het gebied van preventie, leefkracht en gezonde leefstijl.
M van Dijk
“Gebleken is dat Menzis door een onvoldoende concurrerende premie per 1 januari 2021 een fors aantal klanten heeft verloren.”
Onvoldoende concurrerend is toch geen fout maken bij het bepalen van de zorgpremie? Met het huidige kostenniveau is de premie juist bepaald – Menzis moet blijkbaar aan de slag om het kostenniveau naar beneden te brengen om weer concurrerend te zijn, dit is iets anders dan een fout maken bij de premiebepaling.
DJvanBuren
En dan gaan er volgend jaar weer 165000 terug, en daar zijn dan weer veel mensen mee bezig en dat geld wordt dus niet besteed aan zorg maar aan administratie. Ik weet niet of we daar gelukkig van worden? Of gezonder? Maar zo hebben we het met elkaar bedacht, geen verwijt maar wel iets om over na te denken?
clemens Bielen
Er kunnen ook andere redenen zijn dan alleen de hoogte van de premie om bij een verzekeraar weg te lopen. In het artikel lees ik niet dat er een enquête heeft plaatsgevonden naar de beweegredenen van het vertrek bij de zorgverzekeraar.
Erik van Zalk
Wellicht belangrijk om te noemen dat de negatieve effecten van het toch wel harde inkoopbeleid en voorwaarden die Menzis hanteert, de gevolgen nu toch ook gevoeld worden door de verzekeringsnemers bij Menzis. Als je geen zorg krijgt doordat het omzetplafond bereikt is denk je nog wel een keer na over je zorgverzekeraar of als je een groot/stevig deel zelf moet betalen bij een niet gecontracteerde zorgpartij? Ik zie op dit punt wel de voordelen van marktwerking voor de client/patiënt. De vraag is of de verzekeraar dit ook snapt.