Dat meldt MIND op 22 augustus. De cliënten- en naastenversie is geschreven met behulp van ervaringsdeskundigen en goedgekeurd door alle bij het statuut betrokken partijen. De ‘vertaling’ is aangeboden aan het Zorginstituut Nederland en toegevoegd aan alle stukken van het kwaliteitsstatuut. MIND vraagt behandelaren en ggz-instellingen om deze versie toegankelijk te makken voor hun cliënten.
Kwaliteitseisen
Het Landelijk Kwaliteitsstatuut GGZ beschrijft de kwaliteitsnormen waaraan een zorgaanbieder moet voldoen om de zorg voor de individuele cliënt in de curatieve ggz te organiseren. De nadruk ligt daarbij op de rollen, taken en verantwoordelijkheden van de indicerend en coördinerend regiebehandelaar en van andere zorgverleners in de verschillende onderdelen van het zorgproces. Ook formuleert het Landelijk Kwaliteitsstatuut GGZ kwaliteitseisen op het gebied van leren en verbeteren. Ggz-aanbieders passen hierop hun eigen kwaliteitsstatuut aan.
De versie van MIND redeneert vanuit de andere kant: het informeert cliënten en naasten in heldere taal over wat zij van een zorgaanbieder kunnen verwachten, waar ze de juiste ggz-aanbieder kunnen vinden, wat de fasen van behandeling inhouden, hoe ze zicht krijgen op kwaliteit van zorg en hoe lang wachttijden zijn. Zo weten cliënten welke informatie ze moeten krijgen van zorgaanbieders.