Het systeem beoordeelt vooraf of een afspraak bij de nefroloog nodig is, wat leidt tot 18 procent minder herhaalafspraken. Dit bespaart tijd en geld en geeft zorgverleners meer ruimte voor patiënten die het nodig hebben.
Tijdsbesparing
Het slimme systeem dat nu ontwikkeld is, beoordeelt, door de controle van medische gegevens zoals recente bloedwaarden, of het wel nodig is dat een patiënt in het ziekenhuis langs moet komen voor een controleafspraak.
“Het is zonde als mensen naar het ziekenhuis komen terwijl dat niet nodig is. Ze blijven wel onder controle, maar hoeven zo minder vaak te reizen,” vertelt Gréanne Leeftink, een van de onderzoekers. Naast de tijdsbesparing voor patiënten en artsen kan een polikliniek 20 procent meer patiënten behandelen zonder dat dit ten koste gaat van de kwaliteit van zorg.
Verschillende criteria van een focusgroep artsen bepalen welke patiënten hun afspraak kunnen overslaan of telefonisch geholpen worden. Patiënten blijven onder behandeling van hun arts en kunnen bij vragen altijd alsnog een afspraak maken. Voor sommige patiënten is het zelfs mogelijk eerder terug te keren naar de huisarts.
Planning
Het nieuwe systeem maakt de planning complexer. “In de oude situatie kwam de patiënt elke drie maanden voor een controle. Toen kon je de zorg drie maanden vooruitplannen. In het nieuwe systeem moet je gericht ruimte vrijhouden om patiënten op korte termijn te kunnen zien”, vertelt promovenda Jedidja Lok-Visser.
Leeftink vult aan: “We ontwikkelden hiervoor een wiskundig algoritme dat bepaalt wanneer je die vrije ruimte moet inplannen, zonder dat dit ten koste gaat van de toegang tot zorg. Het algoritme maakt efficiënt gebruik van de tijd van de betrokken specialisten.”
Het project is succesvol getest in het Isala ziekenhuis en kan mogelijk ook in andere chronische specialismen worden toegepast, zoals de longzorg. In vervolgonderzoek gaan de onderzoekers kijken of ze eenzelfde patiëntensysteem kunnen opzetten in regionale samenwerking met huisartsen.