Verzekerden klagen bij hun zorgverzekeraar vooral over het bijbetalen voor medicijnen, vergoedingen voor plastische chirurgie en betalingsregelingen. De helft van de circa 200 duizend klachten die verzekerden jaarlijks indienen gaat over deze onderwerpen. Dit meldt website Geld & Recht.
Daarnaast krijgen verzekeraars veel klachten over afhandeling van het eigen risico en betaling van premies. Sinds twee jaar worden mensen met een betalingsachterstand van zes maanden, doorverwezen naar het College van Zorgverzekeringen (CVZ). Dat zorgt ervoor dat de premie plus een toeslag van 30 procent, ingehouden wordt op salaris of uitkering van de wanbetaler.
Klachtenafhandeling
Een kleine 2000 mensen per jaar wenden zich tot de Stichting Klachtenafhandeling Gezondheidszorg (SKGZ). Deze stichting helpt problemen tussen verzekerden en verzekeraar tot een oplossing te brengen. Dat gebeurt door bemiddeling van de Ombudsman Zorgverzekeringen en de Geschillencommissie Zorgverzekeringen.