Nummer één worden op de Europese markt voor informatietechnologie in de zorg, dat is de ambitie van de van oorsprong Duitse IT-leverancier NEXUS. “Dat is geen doel op zich”, zegt CEO Ingo Behrendt. “Maar wij denken dat dit nodig is om het digitaliseringsproces in de Europese ziekenhuizen te helpen versnellen.”
Groeien heeft NEXUS de afgelopen jaren flink gedaan. In nog geen tien jaar tijd is de jaaromzet verviervoudigd tot bijna 100 miljoen euro per jaar. Die omzetgroei is mede te danken aan een actief overnamebeleid. Naast Duitsland is NEXUS inmiddels actief in Oostenrijk, Zwitserland, Frankrijk en Nederland. De intrede op de Nederlandse markt dateert uit 2015 toen NEXUS quCare overnam, zelf weer een opvolger van het Amerikaanse McKesson. In Nederland is NEXUS met name actief in de ggz en ziekenhuizen. Bijna de helft van de omzet van NEXUS wordt buiten Duitsland gemaakt.
Waar eindigt het expansiestreven van NEXUS?
“Zolang de vraag groeit en wij kunnen die groei aan, dan verkopen we natuurlijk graag, daar is niets mis mee. We willen de komende jaren nummer 1 in Europa worden. Dat is geen doel op zich, maar wij denken dat die positie nodig is om het digitaliseringsproces in de Europese ziekenhuizen te versnellen. We streven er naar dat onze product-strategie en de digitalisering van het zorgproces zoveel mogelijk samen vallen.”
Hoe lastig is het om in een markt te opereren die bestaat uit landen die allemaal eigen regels en wetten kennen?
“Gemeenschappelijke spelregels en standaarden zijn natuurlijk goed, maar de vraag is of je daar op moet gaan zitten wachten. Een groot deel van de software achter het patiëntendossier en de diagnostiek is al gestandaardiseerd. Waar we wel tegenaan lopen zijn verschillen regels op het gebied van vergoeding en verantwoording, maar dat is een beperkt deel van het hele systeem.”
Toch is dit vaak het onderwerp waar professionals het hardst over klagen. Terecht?
“Artsen in ieder land hebben te maken met regeldruk en administratie. Het is niet onze taak om kritiek te leveren op regels. Het is juist onze taak om die last te verlichten, zodat artsen hun werk kunnen ondanks die regeldruk.”
Onder professionals bestaat niettemin de nodige aarzeling over de toepassing van health-IT. Waarom wordt IT nog vaak gezien als last in plaats van lust?
“Misschien hebben ze gewoon gelijk. Misschien zijn onze oplossingen niet praktisch en eenvoudig genoeg en bieden we te weinig ondersteuning. Als dat zo is, dan moeten we onze systemen aanpassen zodat professionals ze wel accepteren. Kritiek op gebruikers is niet gepast. Als de dokter zegt dat het niet goed is, heeft hij in principe gelijk. We bieden ondersteunende instrumenten, Die vallen of staan met acceptatie door de gebruiker. Dat is vooral een kwestie van gebruiksgemak en presentatie.”
Hoe maak je de meerwaarde van zorg-IT zichtbaar?
“Eigenlijk kun je heel makkelijk een terugverdienperiode vaststellen. Je begint met de kosten van het vinden en ophalen van de patiëntgegevens. Dat is vaak al meer dan wat je zou betalen aan een IT-systeem. Een ander belangrijk punt is kwaliteitsmanagement. IT stelt je in staat kwaliteit te controleren en kostbare tijd van artsen en verpleegkundigen besparen door administratieve taken te automatiseren. Tot slot proberen we ook met kunstmatige intelligentie te helpen bij betere beslissingen en uitkomsten.”
Helpt NEXUS ook om de uitkomsten van zorg zichtbaar te maken?
“Uitkomstgerichte zorg is ons einddoel in de zorg-IT. Onder de noemer klinische paden integreren we al uitkomst georiënteerde processen in onze software. We steunen van harte die ziekenhuizen die zijn gestart met uitkomstgerichte zorgpaden, maar dat is nog niet de standaard in de ziekenhuiszorg.”
Zijn zorgorganisaties volwassen genoeg om de digitale transformatie tot een goed einde te brengen?
“Het is een moeilijk proces met veel obstakels. Die kunnen uiteenlopen van een gebrek aan leiderschap, een gesloten cultuur en lage veranderingsbereidheid tot geringe proces-oriëntatie of een tekort aan middelen voor de IT-organisatie.”
Is geld een issue?
“Investeringen zijn niet het grootste probleem, want informatietechnologie is op zichzelf niet zo kostbaar dat ziekenhuizen het niet kunnen betalen. Vandaag gaat het om een percentage van 0,8 tot 1,2 procent van de totale kosten.”
Kan integratie van consumenten-elektroncia de digitalisering van de zorg vereenvoudigen?
“Als het om wearables gaat als stappentellers, dan denk ik dat het belang wordt overschat. Ziekenhuizen zullen geen belangstelling hebben voor de jogging-data van een patiënt. Maar instrumenten als de iPad hebben natuurlijk een stevige voet aan de grond gekregen in de ziekenhuizen en worden dan ook regelmatig gebruikt.”
Hoe verhouden de toepassingen van NEXUS zich tot andere systemen?
“Onze aanpak is tamelijk eenduidig. Wij brengen de technologie en het raamwerk binnen die het nieuwe product ondersteunen, zodat zorgaanbieders ook in de toekomst kunnen vertrouwen op ons product. Als er legacy-problemen zijn dan lossen we die in diezelfde tijd op. We steken jaarlijks 18 miljoen euro in de ontwikkeling van nieuwe IT-oplossingen. Als he tover zorg-IT gaat is dat misschien wel het hoogste investeringsbedrag in Europa.”
—
Wellicht bent u nieuwsgierig naar de lessen van de HIMSS 2017, maar bent u niet in de gelegenheid geweest om af te reizen naar Orlando. Geen nood: dan komt u op 10 maart naar de Skipr HIMSS Highlights in Houten. Samen met bestuurders en IT-experts die de Himss hebben bezocht, vertaalt Skipr de HIMSS-lessen naar de Nederlandse context. Komt u ook?
Joris van Eijck (Menzis) is een van de sprekers tijdens de Skipr Himss Highlights op vrijdag 10 maart, naast Lies van Gennip (Nictiz), Dianda Veldman (Patiëntenfederatie) en Mirjam van Velthuizen-Lormans (raad van bestuur UMC Utrecht.