Hoe kunnen zorguitkomsten vanuit het perspectief van de patiënt het beste worden weergegeven? Met die vraag voor ogen is de Nederlandse Federatie van Kankerpatiëntenorganisaties (NFK) een prijsvraag gestart. Met de NFK Transparantie Challenge willen de patiëntenclubs het gebruik van patiëntgerichte uitkomstmaten bevorderen.
Volgens de NFK zijn vragenlijsten ingevuld door patiënten, zoals Patient Reported Outcome Measures (PROMs) en Patient Reported Experience Measures (PREMs), een essentiële bron van informatie voor de patiënt. Toch is nog niet goed duidelijk in welke ziekenhuizen PROMs en PREMs toegepast worden. De NFK denkt daarnaast dat er manieren zijn om meer uit PROMs en PREMs te halen. De NFK denkt daarbij aan de ondersteuning van zelfmanagement, gedeelde besluitvorming, voorlichting, belangenbehartiging of keuze-informatie.
Met de Transparantie Challenge worden ziekenhuizen uitgedaagd om transparant te zijn over het gebruik van PROMs en PREMs. Door mee te doen aan de Transparantie Challenge, maakt een ziekenhuis kans op de eerste NFK Transparantie Challenge Award. De award bestaat uit een oorkonde, maar is vooral “een sympathieke aanmoedigingsprijs vanuit het patiëntperspectief”.