Alle medische hulpmiddelen op een plek bestellen. Dat moet het online platform Duxxie mogelijk maken. Via het platform moeten wijkverpleegkundigen, praktijkondersteuners van huisartsen en verzorgenden straks voor individuele cliënten de medische hulpmiddelen van verschillende aanbieders kunnen bestellen.
Duxxie, dat een nieuw bedrijf onder de paraplu van Medux is, moet het makkelijker maken om vanuit de thuissituatie van patiënten en cliënten alle benodigde hulpmiddelen in een keer in te slaan. “Nu moeten verzorgenden en wijkverpleegkundigen nog voor verschillende producten bellen of mailen met allemaal verschillende leveranciers”, licht Paskal van Lomm, bedenker en initiatiefnemer toe. “Bij de ene de bedverhogers, bij de andere de steunkousen. Een tijdrovend proces. Nu kan alles in minuten worden geregeld, direct bij de cliënt thuis.”
Bestellen en status volgen
Niet iedereen kan zomaar via Duxxie medische hulpmiddelen gaan bestellen. Aan de voorkant van het platform registreren (wijk)verpleegkundigen en verzorgenden zich, al dan niet met hun BIG-registratienummer. Wanneer zij voor een cliënt een bestelling willen plaatsen, wordt deze cliënt door het systeem aan de achterkant herkend aan zijn naam en adresgegevens.
Of een cliënt een indicatie heeft voor bepaalde zorg en de bijbehorende hulpmiddelen is van belang voor eventuele vergoeding door de zorgverzekeraar, daarom vraagt Duxxie bij het invoeren van een bestelling ook waar nodig om een verwijsbrief van de arts. De verwijsbrief kan eenvoudig met de camera van de telefoon of tablet worden toegevoegd. De verzorgende kan een foto maken van de brief en die gelijk toevoegen. De status van de bestelling is makkelijk te volgen voor verzorgende en voor de cliënt.
Veilig
Verzorgenden melden zich, nadat ze zich hebben geregistreerd, alleen aan met hun e-mailadres. “Ze hoeven geen wachtwoord te onthouden”, zegt Paskal van Lomm. “Ze krijgen in plaats daarvan ter verificatie bij elke bestelling een nieuwe, unieke, viercijferige code per sms. Het account kan dus ook niet vanaf een ander toestel door iemand anders worden gebruikt. In de bevestigingsmail die de verzorgende krijgt staat ook geen informatie over wat er is besteld, want dat is privacygevoelige informatie.”
Duxxie is ontwikkeld in samenwerking met zorgprofessionals, in december 2016 gelanceerd in een besloten groep en wordt sindsdien wordt het door een groep verzorgenden en wijkverpleegkundigen getest. Met deze groep doen we iedere twee weken een revisie”, vertelt Van Lomm.
“Hun ervaringen gebruiken we om het platform steeds te verbeteren en aan te passen aan de behoeften uit de praktijk. Het is daarnaast ook een zelf-lerend systeem. Het past zich aan de gebruiker aan, zoals andere webwinkels ook wel doen, waardoor het aanbod steeds meer gericht wordt.”
Aanbod
Wat betreft dat aanbod; momenteel zijn producten van drie leveranciers, Medipoint, Livit en FocusCura, via Duxxie te bestellen. Binnenkort komt daar Bosman bij. Medipoint is ook eveneens een bedrijf onder de paraplu van Medux. In FocusCura heeft Medux een minderheidsbelang.
Het platform staat open voor andere partijen in het veld van medische hulpmiddelen en ook concurrenten van bovengenoemde bedrijven zijn welkom om hun producten aan te bieden. “Medux ondersteunt de ontwikkeling van Duxxie omdat we continu bezig zijn om het domein van hulpmiddelen toegankelijker en makkelijker te maken”, licht René Martens, commercieel directeur van Medux toe.
Voor hulpmiddelenleveranciers die al een eigen webwinkel hebben is het technisch mogelijk om een directe koppeling te maken met het platform, het hele bestelproces is dan geautomatiseerd. “Bedrijven die technisch nog niet zover zijn, kunnen zich ook aansluiten”, zegt Van Lomm. “Die krijgen dan van ons een mail dat er een bestelling voor ze binnen is gekomen. Degene die de bestelling plaatst merkt daar niets van.”
Na de verzorgende, ook de cliënt
Toegang tot het platform is nu nog voorbehouden aan wijkverpleegkundigen en verzorgenden. In de toekomst moet het ook voor cliënten zelf en mantelzorgers mogelijk worden om via Duxxie te bestellen. Die functie moet in de zomer van 2017 worden toegevoegd.
Tot slot krijgt het platform ook een reviewfunctie, voor producten, aangesloten leveranciers en het platform zelf. “Uiteindelijk gaan we deze informatie ook openbaar maken via Zorgkaart Nederland”, aldus Van Lomm.