Met het lectoraat Continue Professionele Ontwikkeling van Verpleegkundigen slaan Fontys Hogeschool, Avans Hogeschool en het Elisabeth-TweeSteden Ziekenhuis de handen ineen. Samen gaan zij onder leiding van De Vos onderzoeken hoe het werken in zorg innovatie centra bijdraagt aan de professionele ontwikkeling van verpleegkundigen en wat dit oplevert in termen van bevlogenheid, werkplezier en behoud.
Zorg Innovatie Centra
In de zoektocht richt het lectoraat zich voornamelijk op de vraag hoe het werken in Zorg Innovatie Centra (ZIC’s) bijdraagt aan continue professionele ontwikkeling van verpleegkundigen. “We weten dat het stage lopen in een ZIC leidt tot een grote leeropbrengst voor studenten”, zegt De Vos.
In een ZIC – een leeromgeving binnen een bepaalde ziekenhuisafdeling, die studenten onder leiding van een gediplomeerd verpleegkundige zelfstandig draaiende houden – streeft men naar een cultuur, waarbinnen leren, onderzoeken en innoveren hand in hand gaan.
Verpleegkundigen verlaten vroegtijdig het vak
Een groot deel van de startende verpleegkundigen verlaat het vak vroegtijdig, terwijl de groep van oudere verpleegkundigen moeite heeft zich te blijven ontwikkelen en actief lid te zijn van de beroepsgroep.
Verpleegkundigen willen doen waarvoor ze het vak hebben gekozen: waarde toevoegen aan de kwaliteit van patiëntenzorg. Dit vereist dat verpleegkundigen zich hun leven lang blijven ontwikkelen. Dit gebeurt echter onvoldoende met als gevolg hoge uitstroom van verpleegkundigen.
Onderzoek
In het ETZ zijn al langere tijd ZIC’s actief op meerdere verpleegafdelingen. “Stages monden uit in een vaste aanstelling en studenten ervaren dat ze daadwerkelijk zeggenschap hebben over hun eigen professionele ontwikkeling”, haalt De Vos aan. Het lectoraat legt de resultaten onder de loep en toetst vervolgens of dat ook werkt voor verpleegkundigen buiten de ZIC’s.
J Vandenberg
Wat fijn. Eindelijk beweegt er wat.
Een enorm probleem is de infantiele betutteling van de verpleegkundige.
Er worden kapitalen gestopt in oeverloos en voor een groot deel zinloze e-learns die verpleegkundigen moeten doen. Want het moeten is zo killing.
Ik hoop van harte dat de gruwelijk oudbollige en mislukte Cao ruimte krijgt om de liefde voor dat vak te mogen ontplooien en dat werkgevers juist dit opgelegd moeten verzorgen.
Een persoonlijk educatief budget.
Hoe fijn en waarderend is bv een congres. 1 of 2 dagen weg en verzorgd incl. overnachting, eten en een drankje. Thuis 3x ppt maken met attractieve onderwerpen. Op de afdeling of binnen je organisatie presenteren. Zo is leren ook leuk. En de collega’s horen mooie verhalen.
Bevlogenheid filtert zich dan deels vanzelf.
Dit is een kleine moeite en een klein budget voor de organisatie.
Het rendement van een verhaal vertellen over een venflon in gebruik is vele malen groter dan de zeker niet lading dekkende e-learn.