Isala heeft het Ricoh’s concept selfservice en hospitality voor patiëntenlogistiek bij radiologie ingevoerd. Het ziekenhuis in Zwolle is hiermee het eerste ziekenhuis in Nederland dat deze op selfservice gerichte werkwijze op de afdeling Radiologie implementeert in combinatie met Agfa.
Al eerder nam Isala in Zwolle het concept in gebruik voor de centrale patiëntenopvang. Projectmanager Annemieke van Dijk vertelde tijdens het Kennisevent Ontwikkelingen in de zorg, dat Ricoh Healthcare op 25 september organiseerde in het Friese Beetsterzwaag, over de implementatie. Van Dijk was verantwoordelijk voor het invoeren van het nieuwe concept bij radiologie en de centrale patiëntenontvangst.
Aanmeldzuil
Het ziekenhuis krijgt ruim 550.000 poliklinische bezoeken per jaar. “Dat ging vroeger met tientallen verschillende afspraakbrieven en –procedures”, vertelde Van Dijk. Nu wordt de patiënt op één manier ontvangen. Bij binnenkomst meldt hij of zij zich aan met paspoort of ID-bewijs bij een aanmeldzuil in de centrale hal. De patiënt weet dan meteen waar en hoe laat de afspraak is en of er eventuele uitloop is. Als er vragen zijn of er moeten extra dingen geregeld, dan kan de patiënt naar een centrale balie. En er zijn gastvrouwen en gastheren om te helpen. Annemieke van Dijk: “Daarvoor werken bijna driehonderd vrijwilligers in Isala.” Het draait om selfservice en hospitality.
Organisatieverandering
Isala deed de invoering samen met Ricoh, die ook verantwoordelijk was voor de centrale patiëntenopvang in het Jeroen Bosch Ziekenhuis en Gelre Ziekenhuizen. Maar het ziekenhuis deed het vooral samen met de medewerkers en de patiënten, zo vertelde Van Dijk. “Je moet dit niet aanpakken als een ict-project”, concludeerde ze. “Het is een organisatieverandering.”