Er is een conflict ontstaan tussen de Atalmedial (de trombosedienst) en TromboVitaal, onderdeel van nieuwkomer medisch centrum Arterium over de kwaliteit van zorg. Atalmedial heeft huisartsen in de regio Amsterdam per brief gewaarschuwd voor de slechte kwaliteit van TromboVitaal. TromboVitaal diende daarop een klacht in bij de Reclame Code Commissie.
Nieuwkomer op de markt TromboVitaal speelt in op twee trends. Het is tegenwoordig mogelijk om als patiënt zelf bloedverdunningswaarden te meten. Patiënten hoeven daardoor niet meer naar de trombosedienst toe. Daarnaast is er een nieuwe generatie, betere medicijnen op de markt.
Hartpatiënten en mensen met trombose hoeven daardoor niet meer naar de trombosedienst toe, maar kunnen, als zij een contract hebben getekend bij TromboVitaal naar de huisarts. TromboVitaal werkt samen met huisartsen en met twee thuiszorgorganisaties, die het meetsysteem van TromboVitaal gebruiken.
Atalmedial zegt in NRC.Next de waarschuwingsbrief naar de huisartsen te hebben gestuurd omdat ze zich zorgen maken over de huidige situatie waarin het soms onduidelijk is bij wie welke patiënt is aangesloten.
De uitspraak van de Reclame Code Commissie is over vier weken.