NIVEL gaat in opdracht van de Landelijke Huisartsen Vereniging (LHV) onderzoeken wat een realistische bereikbaarheid overdag bij niet-spoed is. De druk op de telefonische bereikbaarheid voor niet-spoedgevallen neemt voor de huisartsenpraktijken toe en is op piekmomenten groot, volgens de LHV.
Het NIVEL selceteert voor het onderzoek honderd huisartsenpraktijken met verschillende organisatievormen in de stad en op het platteland. Het onderzoeksinstituut zal de praktijken die mee willen werken onaangekondigd bellen. Gedurende negen maanden zal het NIVEL hun bereikbaarheid bij niet-spoed meten op verschillende tijden. Het instituut wil vragen beantwoorden als: wat is de reactietijd? en: wat was de situatie in de praktijk op dat moment? De huisartsenpraktijken ontvangen individueel feedback over de onderzoeksresultaten.
“In de afgelopen jaren is de bereikbaarheid en beschikbaarheid van huisartsenpraktijken sterk verbeterd”, stelt de LHV. Huisartsen investeren bijvoorbeeld in nieuwe telefoonsystemen, een aparte spoed- en overlegoptie, overzichtelijke keuzemenu’s, mogelijkheden om per mail consulten in te boeken of herhaalrecepten aan te vragen en overwegen hun openingstijden te flexibiliseren. In geval van spoed moet een patiënt binnen 30 seconden een medisch deskundig persoon aan de telefoon krijgen. Daaraan voldoen alle huisartsenpraktijken in Nederland.