• This field is hidden when viewing the form

Reader Interactions

Reacties 3

  1. 2809573

    Wacht even; Het idee was toch dat marktwerking zou leiden tot meer efficiëntie, minder bureaucratie en meer ruimte voor zorgprofessionals om zich op hun kerntaken te richten.​ ?
    Waarom wordt dit niet expliciet benoemd?
    “Ja, de regeldruk is jammer; maar onze pitch is natuurlijk: “x procent van de respondenten is (minder) positief over AI “.
    Ik mis helaas de journalistieke beginselen in dit verhaal;
    * De feiten moeten onpartijdig verzameld en weergegeven worden;
    * Nooit het vak van journalist verwarren met dit van reclameman of van propagandist en geen enkele rechtstreekse of onrechtstreekse instructie in ontvangst nemen van adverteerders.
    Sorry, maar ik mis hier kritisch analytisch vermogen;
    elke discussie over “regeldruk” gaat voorbij aan de olifant in de kamer. En dat journalisten dat niet willen of kunnen zien, is teleurstellend.

  2. 2809573

    Sorry; aanvulling, meer inhoudelijk:

    * 1. Algemene Frustraties
    Tijdsdruk:

    Huisartsen besteden 30-40% van hun tijd aan administratie (NIVEL, 2023), vaak voor declaraties die door verzekeraars worden geëist.

    Voorbeeld: Het invullen van DBC’s (Diagnose Behandel Combinaties) voor GGZ-therapeuten wordt als bureaucratisch ervaren.

    Onnodige controles:

    Zorgverleners voelen zich onvoldoende vertrouwd:

    “We moeten elk consult tot in detail verantwoorden, alsof we fraudeurs zijn.” — Huisarts in Medisch Contact (2024).

    * 2. Sector-specifieke Klachten
    Zorgsector Top 3 administratieve ergernissen;

    -Huisartsen
    1. Declaraties per consult (ICP-codes)
    2. Herhaalde verwijsbrieven voor specialistische zorg
    3. Eisen voor chronische zorgregistraties.

    -GGZ:
    1. DBC-systemen met complexe criteria
    2. Vooraf toestemming voor behandelingen
    3. Uitgebreide verantwoording bij langdurige therapie

    -Fysiotherapie:
    1. Limieten op sessies (bv. max. 12 bij rugklachten)
    2. Aparte aanvragen voor vervolgbehandelingen
    3. Controles op “medische noodzaak”.

    * Oorzaken van de Spanning:
    Winstlogica vs. Zorglogica:

    Verzekeraars focussen op kostenbeheersing, zorgverleners op patiëntbelang.

    Voorbeeld: Fysiotherapie wordt vaak afgebroken na 12 sessies, ook als de patiënt nog niet hersteld is.

    Digitalisering zonder maatwerk:

    Elektronische systemen (zoals ZorgDomein) zijn vaak onhandig en vragen dubbele invoer.

    Wantrouwen:

    Verzekeraars controleren op fraude (0,1% van de gevallen, volgens NZa), maar leggen wel iedereen extra werk op.

    Kort en goed: wat voegt deze “peiling van het NIVEL” eigenlijk toe?

  3. 2764694

    De huidige regeldruk in de zorg is het rechtstreekse gevolg van het huidige zorgverzekeringsstelsel. Iedere verzekeraar wil tot ver achter de komma precies weten wat er met hun verzekerde gebeurt. Zorgprofessionals zijn dus ten koste van veel tijd gratis werk aan het doen voor de zorgverzekeraar van hun patiënt. Die luxe kunnen we ons al heel lang niet permitteren, maar men wordt nu eindelijk wakker. Gewoon één zorgverzekeraar Samenzorg Nederland en de zorg kan gewoon weer aan het werk.
    Hans van der Schaaf.