Nederlanders waarderen ziekenhuizen met een 7,4. Voor het beoordelen van de kwaliteit van zorg vertrouwt de Nederlander het meest op eigen eerdere ervaringen. Goede ziekenhuiszorg blijkt vooral te draaien om hygiëne, het resultaat van de behandeling en patiëntveiligheid.
Dit blijkt uit onderzoek van Newcom, in opdracht van de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen (NVZ) onder meer dan duizend patiënten en consumenten. Het is de tweede keer dat dit imago-onderzoek uitgevoerd is. De vorige keer, in 2013, gaven Nederlanders ziekenhuizen ook een 7,4 is. Overigens zijn mensen die persoonlijk contact hebben gehad met een ziekenhuismedewerker tevredener: zij beoordelen ziekenhuizen met een 7,9.
Het merendeel van de ondervraagden vindt ziekenhuizen en hun medewerkers deskundig (80 procent) en van hoge kwaliteit (75 procent). Voor het beoordelen van de kwaliteit van zorg vertrouwt de Nederlander het meest op eigen eerdere ervaringen. Het wordt belangrijker gevonden dan in 2013 (52 versus 48 procent). Verder vinden mensen het overzicht van ziekenhuiscriteria (36 procent) van belang, zoals informatie over de arts en de behandeling, en het oordeel van de verwijzer (34 procent), zoals de huisarts.
Korte wachtlijsten
Goede ziekenhuiszorg draait naar het oordeel van 73 procent van de ondervraagden om hygiëne, volgens 65 procent om het resultaat van de behandeling en volgens 59 procent om patiëntveiligheid. Verder zijn uitleg over de behandeling, respect en begrip voor patiënten belangrijke factoren die bijdragen aan een goed imago, volgens de NVZ. De ondervraagden vinden korte wachtlijsten belangrijker dan voorheen. Ten opzichte van 2013 steeg het percentage mensen dat wachtlijsten meeweegt in het kwaliteitsoordeel van 36 procent naar 48 procent.
Tegelijkertijd daalde het percentage mensen dat de reputatie van het ziekenhuis belangrijk vindt in het beoordelen van de kwaliteit van ziekenhuiszorg van 41 procent naar 34 procent. Bovendien hebben mensen de indruk dat de berichtgeving minder negatief is: zei in 2013 nog 57 procent van de ondervraagden dat de berichtgeving over de kwaliteit van ziekenhuizen overwegend negatief was, nu zegt 23 procent dit. NVZ: “Nederlanders kijken wel kritischer naar de zorg, maar het merendeel kiest een volgende keer weer voor hetzelfde ziekenhuis”.
Er zijn ook zaken die de ondervraagden minder belangrijk vinden bij de keuze voor een ziekenhuis. Volgens de NVZ noemen de ondervraagden in dit verband de kwaliteit van het eten (23 procent), inzicht in de prijs van de behandeling (25 procent) en de nabijheid van het ziekenhuis (35 procent).
Vertrouwen
Ruim tweederde van de Nederlanders geeft aan (zeer) veel vertrouwen in de ziekenhuizen te hebben. Dit is gelijk aan 2013. In het noorden en oosten van het land is het vertrouwen in ziekenhuizen met respectievelijk 75 en 71 procent hoger dan in het westen (66 procent) en zuiden (69 procent).
Ook de beoordeling van ziekenhuizen en medewerkers verschilt per regio, volgens de NVZ. Zo wordt in de regio noord het laatst bezochte ziekenhuis en de medewerkers waarmee men contact heeft gehad met een 8,2 hoger beoordeeld dan het landelijk gemiddelde van 7,8.
Vergelijkingssites, zoals Kiesbeter.nl, Zorgkaart Nederland en de kwaliteitsvensters van de NVZ, worden steeds bekender. Toch maakt slechts 10 procent van de ondervraagden er gebruik van. “Patiënten en chronisch zieken zijn niet beter bekend met vergelijkingssites en online informatie, maar de intentie en het gebruik is wel hoger.”
Social media
Volgens de NVZ gebruikt “een flink aantal patiënten” een social media-platform. Dit aantal is de afgelopen jaren toegenomen van 78 procent naar 84 procent. Ongeveer eenvijfde van de patiënten vindt het belangrijk om ziekenhuizen online te volgen. Dit is vrijwel gelijk aan 2013. 30 Procent vindt het goed dat ziekenhuizen actief zijn op sociale media. Van alle sociale en online media worden Facebook (74 procent) en YouTube (48 procent) het meest gebruikt. Twitter en LinkedIn worden door respectievelijk 30 procent en 17 procent van de ondervraagden gebruikt.