Als ondanks maximale inspanning het toch niet lukt om aan hun zorgplicht te voldoen, moeten ze een signaal geven aan de NZa. De toezichthouder gaat in 2023 opnieuw bij de verzekeraars langs.
Binnen en buiten zorgdomein
Zowel bij ziekenhuizen als bij zelfstandige behandelcentra en verder in de keten kunnen zorgverzekeraars meer aanwezig zijn. “Voor zorgverzekeraars betekent dit dat zij met zorgaanbieders, en als dat nodig is ook met andere zorgverzekeraars en zorgkantoren binnen en buiten het zorgdomein, om tafel moeten om tot concrete afspraken te komen”, aldus de NZa.
Regionale tafels
“Hoewel regionale tafels van de grond komen, leiden deze nog onvoldoende tot concrete (resultaat)afspraken met ziekenhuizen en zbc’s over het verminderen van de wachttijden en wachtlijsten. Deze afspraken en een intensieve samenwerking tussen zorgverzekeraars en zorgaanbieders zijn nodig om de uitgestelde zorg weg te kunnen werken.” De NZa wijst ook op zorgbemiddeling. Zorgverzekeraars richten dit proces goed in en wijzen verzekerden actief op de mogelijkheden.
Wat de NZa van zorgverzekeraars precies verwacht bij de uitvoering van hun zorgplicht, beschrijft de toezichthouder in ‘de zorgplicht: handvatten voor zorgverzekeraars’.
Jorrit Stroosma
Wachtlijsten in de GGZ worden alleen kleiner als de budgetten groter worden en de tarieven hoger. Maar de zorgverzekeraars doen juist het tegenovergestelde en laten de budgetten niet of nauwelijks stijgen en de tarieven gaan ook mondjesmaat omhoog.
De wachtlijsten zullen niet slinken als de zorgverzekeraars deze kruideniersmentaliteit aanhouden binnen de zorg.
krui·de·niers·men·ta·li·teit (de; v)
1. bekrompen, kleingeestige mentaliteit
Duurenf
Bij Zilveren Kruis hebben we hier onderzoek naar gedaan en in de regio’s waar wij met andere partijen samenwerken om de wachtlijsten te verminderen, blijkt dat er geen verband is tussen wachtlijsten en de gemaakte afspraken. Veel instellingen halen de afgesproken zorgbudgetten niet en zien we ook dat er minder cliënten geholpen worden. Het onstaan van wachtlijsten is een complex probleem, waarbij gebrek aan financiële middelen er een van is, maar dat het waarschijnlijker is dat er onvoldoende personeel beschikbaar is over de hele keten (dus ook richting sociaal domein) waardoor de hele keten verstopt raakt. Het is een probleem dat we met alle spelers in een regio moeten zien op te lossen.
Jorrit Stroosma
@Duurenf
Dat GGZ zorgaanbieders niet aan hun omzetplafond komen is omdat ze dat niet durven, ga je er overheen dan wordt het rücksickloss teruggevorderd én blijf je er jaar na jaar onder, omdat je veilig speelt, wordt je omzetplafond verlaagd waardoor je nog minder zorg moet gaan leveren om onder het omzetplafond te blijven.
Eén van de belangrijkste oorzaken van de wachtlijsten zijn de omzetplafonds, hierdoor zit er een rem op het leveren van zorg. Je kunt het handelen van de zorgverzekeraars vergelijken met het spelletje wat de OPEC landen spelen met de olie en gas, ze verlagen kunstmatig de productie waardoor de prijzen stijgen van olie en gas vanwege het marktmechanisme van vraag en aanbod. Alleen verlagen de zorgverzekeraars de omzetplafonds en de tarieven waardoor de gecontracteerde GGZ zorgaanbieders niet op volle capaciteit draaien, waardoor zorgaanbieders voor de weg van de minste weerstand kiezen en dat is behandelen van mensen met niet complexe klachten en aandoeningen waardoor je wel geld verdient maar niet boven het plafond uitkomt.
En zo gaat de spiraal maar door naar beneden.