De toezichthouder maakt dat vrijdag bekend. Op dit moment geldt dat het eerste consult nog face-to-face moet om voor een vergoeding in aanmerking te komen. De NZa wil voorkomen dat dit leidt tot niet noodzakelijke ziekenhuisbezoeken.
Alles digitaal
“Ziekenhuizen kunnen het eerste consult digitaal doen en dit declareren bij de zorgverzekeraar, zonder dat dit gevolgen heeft voor de vergoeding. Mensen hoeven zo niet naar het ziekenhuis te komen als dat niet echt noodzakelijk is”, schrijft de NZa in een verklaring. Per januari van dit jaar werden al de regels voor volgende consulten versoepeld, omdat ‘de verplichte hand van een arts’ niet meer van deze tijd zou zijn. Nu zorgt de uitbraak van het coronavirus dus voor verdere versoepeling.
Verscheidene ziekenhuizen besloten deze maand al om zoveel mogelijk poliklinische afspraken digitaal te doen. Deze NZa-maatregel kan daar dus bij helpen. De toezichthouder heeft overleg met de ziekenhuiskoepels en zorgverzekeraars over de praktische uitvoering van deze verruiming.
Isolatiekosten
Voor de langdurige zorg komt de autoriteit ook met een coronamaatregel. Extra kosten die worden gemaakt om bijvoorbeeld afdelingen te isoleren, besmette mensen te verplegen en extra personeel in te zetten, kunnen worden vergoed via een nieuwe regeling. Hoe die er precies gaat uitzien wordt ergens voor 1 juli bekend. De NZa stelt dat zorgverleners die kosten ook achteraf kunnen declareren.
Zorgverleners en zorgverzekeraars worden opgeroepen om knelpunten in de regels bij de NZa te melden als die belemmeren dat mensen de zorg krijgen die ze nodig hebben.
Gratis dienst BeterDichtbij
Om poliklinische zorg waar mogelijk te continueren via digitaal berichtencontact of beeldbelconsulten stelt BeterDichtbij digitaal contact met patiënten (berichten en beeldbellen) kosteloos beschikbaar aan ziekenhuizen, zo liet de digitale dienst op 15 maart weten. Op die manier wordt het voor patiënten, na persoonlijke uitnodiging, mogelijk om digitaal contact te hebben met de eigen arts.
AVG-proof
BeterDichtbij maakt contact tussen zorgverleners en patiënten mogelijk, onder andere door berichten, foto’s en links uit te wisselen en door beeldbellen. Patiënten gebruiken hiervoor de BeterDichtbij app, en zorgverleners een webplatform. Alle gegevens worden versleuteld, en registreren en inloggen kan alleen na persoonlijke verificatie. BeterBij voldoet daarmee aan de AVG-wetgeving.