Jigsaw piece Publikationsname / Publikationsnummer / E-Tag TT.MM.JJJJ (optional) H&V Journal 7-8/2014
De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) onderzoekt samen met Zorginstituut Nederland en de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) of zorgaanbieders de consument duidelijkheid moeten geven over het aantal heropnames, her-indicaties en ongeplande ligdagen na een operatie.
Met het verder verruimen van de transparantievereisten wil de NZa de zorgaanbieders onder druk zetten. “Anno 2015 is er -ondanks inspanning van veel organisaties in de zorg- nog onvoldoende bruikbare kwaliteitsinformatie beschikbaar voor consumenten”, concludeert de NZa in de recent verschenen rapportage over de stand van de zorgmarkten 2015. “Zorgaanbieders en wetenschappelijke verenigingen moeten deze handschoen nu echt oppakken en vaart houden bij het opstellen van kwaliteitsnormen voor de verschillende sectoren. Consumenten moeten bewust kunnen kiezen tussen aanbieders en behandelingen en weten welke kwaliteit en wachttijden daarbij horen. Alle partijen in de zorg moeten hier nu echt mee aan de slag.”
Omwille van een betere vergelijkbaarheid gaat de NZa er in 2016 op toezien dat ziekenhuizen hun wachttijden op dezelfde manier berekenen en presenteren. Ook in de ggz moet meer inzicht komen in de wachttijden. De NZa werkt aan een regeling om alle zorgaanbieders in de ggz te verplichten hun wachttijden te publiceren op hun website en gaat hier toezicht op houden.
Innovatie
Naast transparantie merkt de NZa innovatie als één van de andere kernthema’s aan. Volgens de NZa kunnen de meeste innovaties binnen de huidige regels gefinancierd worden door zorgaanbieders of zorgverzekeraars. “Voor bepaalde nieuwe initiatieven, vooral op het gebied van samenwerking tussen verschillende sectoren, zijn er echter nog te veel belemmeringen”, aldus de NZa.
Waar nodig ontwikkelt de NZa naar eigen zeggen nieuwe bekostigingsmethoden. Als voorbeeld haalt de NZa de wijkverpleging aan. “Hiervoor is een nieuwe prestatie ‘beloning op maat’ ontwikkeld en de mogelijkheid geschapen om als experiment af te wijken van de reguliere bekostiging”, aldus de NZa.
De NZa wijst ook de plusplus-afspraken die zorgverzekeraars met innovatieve aanbieders van medisch specialistische zorg maken. Ziekenhuizen die de kwaliteit van zorg verbeteren of innovaties doorvoeren die de zorg beter of efficiënter maken, kunnen een tarief tot maximaal 10 procent boven het reguliere maximumtarief krijgen.
Lastige keuzes
Wat de NZa betreft impliceren innovaties ook keuzes, aangezien anders kosten en aanbod te veel uitdijen. “Als een nieuwe zorgvorm of behandeling een goed alternatief is voor een bestaande zorgvorm of behandeling, moet het er voor in de plaats kunnen komen”, vindt de NZa. “Alleen zo kunnen we de zorg beter en efficiënter maken, maar ook betaalbaar houden. Dit betekent dat er soms lastige keuzes gemaakt moeten worden.”