Als het aan de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) ligt, neemt de zorgautoriteit voorlopig het grootste deel van de werkzaamheden van DBC-Onderhoud over. Ook wil de marktmeester in de zorg dat de veldpartijen gaan betalen voor het gebruik van de zogeheten grouper.
Eén en ander is te lezen in een advies van de NZa aan minister Schippers van Volksgezondheid. De minister had de NZa eerder gevraagd onderzoek te doen naar de toekomstige organisatie van de DBC-systematiek met een duidelijke uitsplitsing van private en publieke taken en werkzaamheden als uitgangspunt. In de kern draait het NZa-advies daarmee rond de vraag in hoeverre de overheid verantwoordelijk is voor een transparant en eenduidig betalingsverkeer in de zorg.
Afbouwen
Op termijn voorziet de NZa een grotere verantwoordelijkheid voor private partijen bij het beheer, onderhoud en doorontwikkeling van de DBC-systematiek. Idealiter ziet de NZa slechts toe op de invulling en toetsing van publieke randvoorwaarden. Zo moet het in de toekomst mogelijk worden dat veldpartijen prestatievormen introduceren die de NZa slechts marginaal toetst. Op de lange termijn kan de regulering voor sommige zorgvormen volgens de NZa helemaal worden afgebouwd.
Publieke taak
De NZa constateert echter dat het veld hier nog niet klaar voor is. “De meeste partijen vinden voor de korte en middellange termijn het vaststellen en beheren van prestaties een wettelijke en dus publieke taak is”, aldus de NZa. Om deze taak effectief en eenduidig uit te voeren stelt de NZa voor om de publieke werkzaamheden van DBC-Onderhoud in te bedden bij de NZa.
Monopolisatie
Hetzelfde geldt voor het beheer van de grouper -het computersysteem dat automatisch zorgproducten afleidt. Hoewel geen wettelijke taak van de NZa heeft het veld de NZa gevraagd om de grouper de komende jaren als centrale applicatie te blijven aanbieden, zo schrijft de NZa aan de minister. Op het gevaar van “ongewenste monopolisatie van het declaratieverkeer” af wil de NZa dit doen, maar dan wel tegen betaling.
Profijtbeginsel
Hoe de NZa het profijtbeginsel precies wil toepassen is nog niet duidelijk. Het beheer en onderhoud van grouper kost op jaarbasis zo’n zeven ton. Veldpartijen die straks niet voor de centrale grouper willen betalen, staat het vrij om andere grouper te kiezen, mits deze aan alle eisen van de NZa voldoet.
Tegenbeweging
DBC-Onderhoud kan zich op een aantal punten niet vinden in het NZa-advies. Het expertise- en servicecentrum steunt de scherpere rolverdeling tussen private en publieke partijen alsook een grotere rol voor de veldpartijen. DBC-Onderhoud vindt echter dat de NZa de omgekeerde weg bewandelt door in eerste instantie meer verantwoordelijkheden naar zich toe te halen. “Een tegenbeweging van privaat naar publiek is onwenselijk”, stelt DBC-Onderhoud. “Maar ook praktisch en juridisch onmogelijk gezien contracten die DBC-Onderhoud heeft met branchepartijen, haar klanten en leveranciers.”
Dubbelrol
Ook in het veld leven bedenkingen. Ziekenhuizen vrezen dat de marktmeester in de dubbelrol van databeheerder wel erg dicht op hun declaratieverkeer komt te zitten. Overigens wordt DBC-Onderhoud met een jaarbudget van circa 13 miljoen euro sinds begin dit jaar niet langer rechtstreeks door VWS bekostigd, maar via de NZa. De marktmeester in de zorg stelt de minister voor om DBC-Onderhoud per 1 janauri 2014 bij de NZa onder te brengen.