“Het moet voor mensen duidelijk zijn welke zorg wel of niet is verzekerd en daarmee wat de vergoeding van zorg is”, aldus de zorgautoriteit in de vernieuwde ‘Regeling transparantie zorgaanbieders’: “Voor het maken van een goede zorgkeuze is informatie van zowel de zorgverzekeraar als de zorgaanbieder onmisbaar.”
Voortaan moeten zorgaanbieders die geen contract hebben met een zorgverzekeraar, patiënten en cliënten vooraf actief en aantoonbaar informeren dat zij op het punt staan gebruik te maken van niet-gecontracteerde zorg en dat dit gevolgen heeft voor hun vergoeding. “Nog te vaak worden patiënten en cliënten geconfronteerd met onverwachte bijbetalingen voor ontvangen zorg,” stelt de NZa.
Informatie verstrekken aan patiënt
Actief houdt in dat de zorgaanbieder de informatie daadwerkelijk aan de patiënt verstrekt. Informatie waar de patiënt zelf naar moet zoeken, zoals een bericht op de website van de zorgaanbieder, is niet voldoende. Aan de eis wordt in elk geval voldaan als de informatie per post, e-mail of via het patiëntenportaal naar de patiënt gestuurd wordt, meldt de ‘Regeling transparantie zorgaanbieders’.
Bruikbare zorginformatie voor consumenten is dat informatie “relevant en actueel moet zijn, aansluiten op de vaardigheden van patiënt en bovendien juist, vindbaar en vergelijkbaar.” Zoals voor het publiceren van wachttijden. “Dit heeft eveneens tot gevolg dat het enkel vermelden van informatie op een website in bepaalde situaties niet voldoende is.”
Weloverwogen keuze maken
Voorbeelden van informatie die relevant is om een weloverwogen keuze te maken zijn onder meer: het informeren van de consument over het aantal benodigde consulten of over patiëntenstops door een omzetplafond. De zorgaanbieder moet “duidelijke en neutrale informatie” geven als hij een patiëntenstop afkondigt of doorverwijst naar een zorgverlener.
Als sprake is van betalingen voor aanvullende diensten die niet in de wet geregeld zijn, moeten zorgorganisaties dit tijdig kenbaar maken, inclusief de prijzen die ze een rekening willen brengen. Hierbij gaat het bijvoorbeeld om de kosten van de kapper in een verzorgings- of verpleeghuis.
Dag van de Zorginkoop, 26 maart 2025
Het jaarcongres over zorgcontractering
De Dag van de Zorginkoop is dé uitgelezen plek om actuele ontwikkelingen rondom zorgcontractering tot u te nemen en collega’s uit de sector te ontmoeten.
Meer informatie
Jorrit Stroosma
Ik lees voornamelijk over de plichten die zorgaanbieders opgelegd krijgen door de NZa. Over de plichten van de zorgverzekeraars hoor ik ze niet, in elk geval niet in dit bericht.
Er zijn vele zorgverzekeraars die de informatie over hoe en wat ze vergoeden van een behandeling van niet-gecontracteerde zorgaanbieders niet verstrekken, niet openbaar en alleen na navraag door de zorgverzekerde. En als het al openbaar is zit het diep verscholen in hun website, en de voorwaarden veranderen vaak met de dag zelfs in het nieuwe jaar tot in februari als de kant geen keus meer kan maken.
Ik wil als niet-gecontracteerde zorgaanbieder graag mijn huidige en nieuwe klanten goed voorlichten over wat ze kunnen verwachten van hun zorgverzekeraar of als ze willen overstappen. Maar als de zorgverzekeraar aan de voorkant al niet transparant is dat moeilijk te doen.
Joehoe NZa, ga eens handhaven bij de zorgverzekeraars!!!
Alberts
Voor de verzekeraars waar geen contract mee is verwijs ik de patient toch naar die zorgverzekeraar, die gaat er immers over wat die wil vergoeden en niet ik.
Jorrit Stroosma
Dat vindt de NZa dus niet genoeg als je dat doet.
Ik heb ook vaak genoeg de klant verwezen naar de website of de klantenservice van hun zorgverzekeraar maar daar kregen ze onvolledige of foutieve informatie voorgeschoteld. Dan mag jij als niet-gecontracteerde zorgaanbieder het alsnog gaan uitleggen hoe het wel zit.
Alberts
Wat de NZA vindt is niet gebaseerd op redelijkheid. Ik als zorgverlener weet niet hoe het zit, ik ben geen verzekeringsagent en ken al die polissen niet uit mijn hoofd. Dus ik verwijs naar de verzekeraar. Die zal toch het beste weten wat die wil vergoeden neem ik aan.
Rianne Droogleever
De zorgverlener op de stoel van de consument plaatsen !? Wij hebben niks anders te doen? De verantwoording zal bij de zorg consument moeten liggen, immers die sluit een overeenkomst met de zorgverzekeraar af. De voorwaarden die erbij horen horen zíj te kennen. En de zorgverzekeraar moet er nog meer moeite voor doen om de zorg consument uitleg te geven over de vergoedingen die zij niet bieden. Zoals altijd weer de lasten maar niet de lusten neerleggen bij de zorgondernemer . Wie gaat dat betalen ?
Hou er rekening eens mee op!
Peter Rondel
right!
Peter Rondel
Fijn dat de NZA kwaliteit verward met goedkope zorg. Zolang zorgverzekeraars nog steeds ongecontracteerd als ondermaats betitelen (ja dat wordt gewoon door de helpdesk medewerkers zonder voorkennis zo gecommuniceerd) en zolang verzekeraars hun adviserend tandarsten laten worden waargenomen door persoon NIET opgeleide tandarsten zijn, vind ik een pas op de plaats wel terecht.
Ik heb geen contract omdat de verzekeraar mij kort op tarieven en dat is slecht voor mijn praktijkvoering. De gecontracteerde laboratoria maken protheses tegen 90% tarief…..prima.
Als ik een groot bord in de wachtkamer moet hangen waarom ik geen contract heb zal dat geen neutraal bericht zijn volgens de NZA.
Maar als iemand om die reden wil vertrekken moeten ze zelf gaan zoeken en komen ze bij iemand die geen ruimte heeft. dan komt de verzekeraar in de knoop, want ze hebben niet voldoende zorg ingekocht…..en dan? Ik hoef niets, patiënten hebben verzekering afgesloten….krijgen offerertes voor alles boven de 250 euro. Kunnen ze daar lezen dat ik geen contract heb en mogen ze gaan bellen met hun verzekering ……nergens kan een doorsnee behandeling goedkoper en dus wat dan? veel onzinnig werk en veel onrust. En waarvoor? is er iemand die iets raars heeft gedaan…..zet die dan voor het blok. Nu weer hele beroepsgroep op basis van eenzijdige wurgcontracten in discrediet brengen. Mensen bij de NZA zouden eens wat minder moeten denken dat verzekeraars de goede club is om vrienden mee te zijn. Hun enige doel is het geld niet uitgeven, zeker bij de tandarts verzekering en de daaraan gekoppelde ongevalsverzekering.