De NZa heeft onderzocht hoe zorgkantoren hun zorgplicht invullen voor een kwetsbare cliëntengroep. Hieruit blijkt dat het zorgkantoren grotendeels lukt om cliënten een passende plek te bieden, maar niet altijd op tijd. Door de druk op de toegang van deze zorg richten zorgkantoren zich vooral op de urgente problemen: het zoeken naar passende plaatsen voor cliënten.
Op dit moment is bij de NZa het niet precies duidelijk hoeveel mensen wachten op een combinatie van langdurige gehandicaptenzorg en ggz. Een goede wachtlijstregistratie helpt zorgkantoren, aldus de zorgautoriteit. Bij inzicht in het zorgaanbod gaat het niet alleen om de beschikbaarheid van plaatsen, maar ook om de omstandigheden waarin de zorg wordt geleverd.
Actief samenwerken
De NZa ziet dat meerdere zorgkantoren al actief samenwerken met zorgaanbieders om te inventariseren wat de aanwezige expertise en capaciteit is in een regio: “Deze informatie moet goed worden vastgelegd, zodat deze gebruikt kan worden bij zowel het plaatsen van cliënten als bij een gerichte zorginkoop.”
De NZa mist visie en concrete toekomstplannen bij zorgkantoren hoe zij denken de toegang tot zorg in hun regio op de langere termijn goed te organiseren. Positief punt is dat zorgkantoren samen met zorgaanbieders nieuw zorgaanbod ontwikkelen om deze cliënten een passende plek te kunnen bieden.