Onderling contact tussen patiënten op social media heeft een positief effect op de relatie tussen patiënt en zorgverlener. Het gaat dan niet zozeer om het uitwisselen van informatie, maar om emotionele steun. Daarbij is het geven van steun belangrijker dan ontvangen.
Dat zijn de conclusies uit het onderzoek Transformative effects of social media: How patients’ use of social media affects roles and relationships in healthcare, waarop Edin Smailhodzic op 18 oktober promoveert aan de Rijksuniversiteit Groningen.
Vertrouwen
Smailhodzic onderzocht de invloed van social media op de relatie tussen patiënt en professionals in de gezondheidszorg. Hij analyseerde berichten op fora en online gemeenschappen van diabetici en mensen met hersenletsel. En hij interviewde patiënten en artsen. Hij zag dat emotionele online ondersteuning van patiënten onderling belangrijker is dan informatieve ondersteuning. Het bevordert het vertrouwen in de arts en het proces om samen tot behandeling te komen.
Coachen
Sociale media verandert ook manieren waarop artsen communiceren met patiënten. Offline zorg wordt vervangen of aangevuld. De onderzoeker wijst bijvoorbeeld op artsen die op een patiëntenforum vragen beantwoorden, zodat patiënten geen aparte afspraak hoeven maken. Daarnaast zijn er huisartsen die hun patiënten online coachen – waardoor zij minder ongerust zijn.