Basis voor gesprek
Aan de apotheekbalie wordt niet altijd gevraagd naar de ervaringen van patiënten met geneesmiddelen. Via een app kunnen die ervaringen regelmatiger uitgevraagd worden, iets wat zowel apothekers als patiënten waardevol vinden, blijkt uit het onderzoek. De gedeelde ervaringen kunnen ook het gesprek in de apotheek bij het volgende bezoek faciliteren. Zo kunnen problemen met geneesmiddelen, zoals ongewenste bijwerkingen, vroeg gesignaleerd worden.
Startvragen
Het Nivel ontwikkelde eerder de TRIAGE-startvragen: vier uitnodigende vragen die in het baliegesprek gebruikt kunnen worden om problemen in medicatiegebruik te signalen. Tijdens het onderzoek kwamen apothekers en patiënten met suggesties om de vragen beter passend te maken voor digitale communicatie. In de toekomst worden deze vragen geïntegreerd in de MedicijnWijs-app. Uit vervolgonderzoek zal moeten blijken wat de ervaringen en effecten zijn van het gebruik van de aangepaste TRIAGE-vragen in de MedicijnWijs-app.