De Universiteit Utrecht heeft een online applicatie ontwikkeld waarmee oudere patiënten op hun computer of tablet kunnen oefenen met een medisch consult. De tool Prepdoc moet ervoor zorgen dat de patiënten beter voorbereid bij een arts verschijnen. Dit moet de kans op hernames verkleinen.
Vlak voor een consult krijgen oudere patiënten een korte training met Prepdoc, waarbij ze onder meer in gesprek gaan met een virtueel personage. Door deze oefening kunnen ze tijdens het daadwerkelijke consult een betere beschrijving van hun situatie geven, wat helpt hun vertrouwen in hun zorgverlener op te bouwen. Hiermee draagt Prepdoc bij aan betere beslissingen over de gewenste zorg en behandeling, aldus de ontwikkelaars.
“Goede communicatie is van vitaal belang voor welzijn en goede gezondheidszorg”, zegt onderzoeksleider Johan Jeuring van de Universiteit Utrecht. “Het verhoogt de therapietrouw en vermindert heropname in het ziekenhuis.” Prepdoc is de eerste tool in zijn soort, aldus Jeuring. “Tijdens hun opleiding leren artsen en apothekers communiceren met patiënten. Het doel van Prepdoc is om ook patiënten te trainen in de communicatie met zorgprofessionals.”
Volgens de onderzoekers hebben vooral oudere patiënten baat bij het oefenen van gesprekken met zorgprofessionals. Naarmate mensen ouder worden, hebben ze vaak steeds meer moeite om bij een doktersafspraak goed uit te leggen wat er aan de hand is. Dat maakt het moeilijker om een juiste diagnose te stellen, en kan daarmee leiden tot medische fouten en een gebrek aan vertrouwen.
Start-up
In december 2018 wordt een eerste versie van de tool gepresenteerd. Die bouwt voort op het succes van de Virtuele Patiënt, een digitale tool waarmee zorgprofessionals moeilijke gesprekken met patiënten kunnen oefenen. Het project resulteerde onder meer in de start-up DialogueTrainer, die nu ook partner is in het Prepdoc-project. Naast projectleider Universiteit Utrecht werkt ook de University of Edinburgh mee. Financiering komt van de Europese onderzoeksorganisatie EIT Digital.