Ongebruikte medicijnen, dubbele handelingen en onnodig vaak terugkomen bij de arts. Deze drie voeren de lijst aan van punten die de zorg onnodig duur maken. Dat blijkt uit de Meldactie Zuinig met Zorg van patiëntenfederatie NPCF waar ruim 4000 mensen aan deelnamen.
Zo had 47 procent van de deelnemers aan de meldactie het afgelopen jaar een ervaring met ongebruikte medicijnen. “Patiënten melden dat ze medicijnen onaangebroken weg moeten gooien, of krijgen medicijnen in te grote hoeveelheden mee naar huis,” licht NPCF-directeur Wilna Wind toe. Bij 38 procent van de deelnemers werden handelingen dubbel uitgevoerd, terwijl daar geen noodzaak toe was.
Uitwisseling
Zo’n 80 procent van de deelnemers aan de meldactie denkt dat betere afstemming in de zorg besparing op kan leveren. De NPCF denkt dat eenduidige registratie van medische gegevens van patiënten een voorwaarde is voor goede afstemming tussen zorgverleners. “We kunnen het niet langer voor ons uit blijven schuiven: er moet een eenduidige en betrouwbare elektronische uitwisseling van medische gegevens komen,” zegt Wilna Wind. “Daarbij snijdt het mes aan twee kanten. De gegevens worden efficiënter uitgewisseld tussen zorgverleners onderling, en het bespaart zowel de patiënt als de zorgverlener tijd. En dus geld.”
Hulpmiddelen
Een derde van de deelnemers aan de meldactie maakt gebruik van hulpmiddelen. Van deze groep heeft 28 procent wel eens te maken gehad met hogere kosten dan nodig was bij het verstrekken van hulpmiddelen, terwijl 21 procent van die groep aangeeft dat er wel eens een hulpmiddel is verstrekt dat niet nodig is.
De NPCF vindt dat ook in het geval van hulpmiddelen kritisch moet worden gekeken naar dit soort verspilling van geld. Wilna Wind: ‘We hebben heel opmerkelijke verhalen binnengekregen. Rolstoelen die onnodig verstrekt worden, scootmobils die na overlijden niet retour kunnen, niet passende hulpmiddelen die steeds opnieuw worden verstrekt. Dat zijn allemaal overbodige kosten die de zorg onnodig duur maken.’