Health Intelligence is blijkens de monitor een innovatie die geen wind in de zeilen kreeg tijdens de crisis. De aandacht ging vooral uit naar de acute zorg voor coronapatiënten en de opgebouwde achterstand van de reguliere zorg. Het ontwikkelen en toepassen van datagedreven zorg vergt een langere adem en kwam daardoor niet van de grond.
Voldoendes
Het rapportcijfer 3 dat dit onderdeel scoort, staat in schril contrast met andere innovaties die juist een hoge vlucht namen tijdens de crisis. Zo krijgt de inzet van andere communicatiekanalen, zoals videoconsulten en WhatsApp contact een 9 in de monitor van Turner. Het enige voorbehoud dat de respondenten op dat vlak maken, is de privacy. Ook de ontwikkeling van e-health, zoals de inzet van nieuwe apps, scoort met een 7 een ruime voldoende.
Niet terug naar oude normaal
Bovendien geven de ondervraagde bestuurders, managers en zorgprofessionals aan dat ze verwachten dat de ingevoerde innovaties blijvend van aard zijn. Terug naar het oude normaal zien ze op technisch vlak niet gebeuren. Wel vrezen ze een terugval in samenwerking en besluitvorming nu het hoogtepunt van de crisis achter de rug is.