Patiënten kijken niet zo erg naar kwaliteitsinformatie om een ziekenhuis uit te kiezen. Ze gaan gewoon naar het meest voor de hand liggende ziekenhuis. Dat is meestal het dichtstbijzijnde.
Dit blijkt uit een publicatie van onderzoekers van het NIVEL in het Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde.
Marktdenken
Patiënten zien vaak geen reden om te kiezen of ze weten niet dat er keuzemogelijkheid is. “Het idee van actief kiezende patiënten komt voort uit het marktdenken, maar dit onderzoek wijst uit dat principes uit deze wereld niet altijd passen in de zorg. Toch waarderen patiënten het om te kunnen kiezen voor ‘hun’ ziekenhuis”, zo is te lezen in de eindconclusie van het onderzoek.
Passief
NIVEL heeft de onderzochte patiënten opgedeeld in drie categorieën: passieve kiezers, semi-passief en actief. Meer dan tweederde viel in de eerste categorie. Die vindt het niet nodig om te kiezen omdat ze later alsnog van ziekenhuis kunnen wisselen, snel tevreden zijn, het vroeger niet de gewoonte was om zelf te kiezen of omdat ze erop vertrouwen dat hun huisarts het juiste ziekenhuis voor ze uitzoekt. Ze zien ook geen kwaliteitsverschillen tussen ziekenhuizen.
Reputatie
Een belangrijke reden om geen keuze te maken is dat het ziekenhuis waar men naar toe gaat dichtbij is of dat men er al patiënt is. Semi-actieve en actieve patiënten vinden een slechte reputatie van een ziekenhuis een reden om voor een ander te kiezen. Als je geopereerd moet worden, verhuist, of specialistische zorg nodig hebt, kunnen ook redenen zijn om niet zonder meer naar het voor de hand liggende ziekenhuis te gaan.