Meer mogelijkheden voor digitale consulten en langere fysieke afspraken. Dat zijn twee positieve effecten van de coronacrisis die naar voren kwamen uit interviews met patiënten, die in de eerste helft van 2021 zijn afgenomen.
Daar staat tegenover dat patiënten in die periode het gevoel hadden dat zij niet altijd welkom waren bij de huisarts. Logischerwijs ervaren zij dat als negatief effect. Net als het feit dat controleafspraken voor chronische aandoeningen als suikerziekte en astma vaak uitgesteld werden.
Minder huisartsenbezoek
De resultaten van het onderzoek, die gepubliceerd zijn in het British Journal of General Practice Open, zijn in lijn met een eerdere studie die liet zien dat het bezoek aan de huisarts is afgenomen in de onderzochte periode.
“De huisarts is de poortwachter van de Nederlandse gezondheidszorg”, duidt huisarts en UMCG-onderzoeker de resultaten. “Vanuit de huisarts worden patiënten bijvoorbeeld doorverwezen naar het ziekenhuis. Daarnaast brengt het uitstellen van routinezorg risico’s met zich mee, wanneer chronische aandoeningen bijvoorbeeld niet goed onder controle zijn. Het is dan ook van groot belang dat de huisartsenzorg toegankelijk blijft en dat zorg voor andere aandoeningen ook door kan gaan ten tijde van grote druk op het gezondheidszorgsysteem.”
wulf@mede-menszijn.nl
Voor het maken van een afspraak ga ik tegenwoordig maar naar de balie van de praktijk. Telefonisch is er niet doorheen te komen. Zoals gistermiddag, toen ik m’n eindelijk verworven afspraak wilde annuleren. Er uiteindelijk maar weer naartoe gegaan omdat ik een automatisch antwoordapparaat kreeg dat ik de volgende dag pas teruggebeld zou worden. Ik wilde sneller kunnen regelen dat er iemand voor mij in de plaats zou kunnen. Ook aan de balie wordt eerst m’n doopceel gelicht om toegang te krijgen tot de dokter. Bij annuleren was het genoeg om te zeggen dat ik mij bedacht had. Ik vind de drempel tot huisarts zorg hoog geworden. Mijn gevoel is dat ik behoor tot die groep patiënten die wel weer voor een wissewasje zullen komen. Terwijl dat jaarlijks gemiddeld meestal maar een keer is. Ik vind dat er veel begrip voor hun situatie nodig is om de vervelende sfeer die ik ervaar te kunnen begrijpen.