In opdracht van Ambulancezorg Nederland voert het Nivel iedere drie jaar een vragenlijstonderzoek uit onder patiënten. Patiënten zijn blijvend positief over vervoer, bejegening, handelen en communicatie binnen de ambulancezorg. Zij beoordelen de kwaliteit van de zorg in 2022 met een 9,1. Eerder was dat een 9,0 (2016) en een 9,1 (2019). De waardering voor het personeel van de meldkamer is in 2022 een 8,7. Dit komt overeen met de waardering in 2019.
Mobiel zorgconsult
Uit het onderzoek komen ook kleine verbeterpunten naar voren. Zo geven de patiënten aan dat zij nog beter geïnformeerd kunnen worden over het tijdstip van vervoer, met name het vervoer van huis naar het ziekenhuis of naar een andere zorginstelling. Ook geven zij aan dat de afronding van de zorg thuis beter kan. Dit jaar werd patiënten voor het eerst gevraagd naar hun ervaringen met het mobiele zorgconsult, het verlenen van ambulancezorg ter plekke waarbij de patiënt niet vervoerd wordt met een ambulance. Patiënten willen worden betrokken bij het al dan niet kiezen voor een mobiel zorgconsult. Ook zou de informatieverstrekking hierover iets beter kunnen.
Burgerplatform Ambulancezorg
Aanvullend op het vragenlijstonderzoek heeft het Nivel een Burgerplatform Ambulancezorg georganiseerd. Deelnemers noemden adequate medische hulp en duidelijkheid over waar de patiënt aan toe is essentieel. Het was hen bijvoorbeeld niet duidelijk wat er bedoeld werd met de term ‘mobiel zorgconsult’. Van de zorg voor kwetsbare ouderen werd verwacht dat ambulancezorgprofessionals indien nodig vervolgzorg zouden organiseren. Ook zouden de mogelijkheden waarop burgers met de meldkamer kunnen communiceren meer onder de aandacht gebracht en uitgebreid kunnen worden.
Over het onderzoek
Aan het onderzoek namen in totaal 3.882 patiënten uit alle Regionale Ambulancevoorzieningen (RAV’s) deel. Van hen gaven 2.283 hun mening over spoedeisende ambulancezorg en 1.599 over planbare ambulancezorg.