• Hidden
Abonneer u nu op dé podcast door de redactie van Skipr en Zorgvisie over de gezondheidszorg in Nederland Beluister de afleveringen van Voorzorg hier

Reader Interactions

Reacties 3

  1. Frank Conijn

    Dat er nog steeds een groot gebrek is aan transparantie van de kwaliteit van zorg heeft de Patiëntenfederatie Nederland (PN) mede aan zichzelf te danken.
    .
    Al jaren geleden heb ik een systeem ontwikkeld dat relatief makkelijk te implementeren is, en gebaseerd is op pathologieverloop en patiënttevredenheid (en de administratieve belasting drastisch vermindert doordat veel structuur- en procesindicatoren afgeschaft kunnen worden). Zie https://gezondezorg.org/assessmentwerkwijze.php, als beginpagina.
    .
    Uiteraard heb ik het systeem ook aangeboden c.q. uitgelegd aan de PN. Maar men stelde vast te willen houden aan hun eigen Zorgkaart Nederland. Die inmiddels door diverse onderzoeken is gekwalificeerd als zwaar onvoldoende qua accuratesse en makkelijk te manipuleren is.

    • Frank Conijn

      Daarbij is hij ernstig onvolledig.

  2. Roland Bal

    Het is jammer dat de Patiëntenfederatie maar zo op numerieke transparantie blijft hameren in plaats van een meer genuanceerde discussie aan ten gaan. Ja, er zijn goede voorbeelden uit het buitenland, maar er zijn ook heel veen perverse effecten en vaak is het onduidelijk of de positieve en de negatieve effecten wel in evenwicht zijn. Ja, er zijn kwaliteitsverschillen maar vaak is het helemaal niet zo duidelijk waar die vandaan komen (en volume is maar 1 factor). We weten wel dat als beroepsgroepen onderling met elkaar in gesprek gaan op basis van cijfers dat dit helpt. Transparantie geldt dan binnen de kring van professionals, niet daarbuiten. Het idee dat numerieke informatie bijdraagt aan keuze door patiënten _en_ aan leren door professionals klopt niet, zo is keer op keer in de literatuur bevestigd.