Dat blijkt uit onderzoek van Patiëntenfederatie Nederland onder cliënten die wijkverpleging krijgen en hun naasten uit het Zorgpanel. Patiëntenfederatie Nederland roept partijen op haast te maken met een actueel overzicht van de beschikbaarheid van wijkverpleegkundige organisaties.
Actueel overzicht
Uit het onderzoek blijkt dat cliënten veel tijd kwijt zijn met bellen naar organisaties die wijkverpleging leveren. Dit komt omdat er geen actueel overzicht is van welke organisaties plek hebben voor een nieuwe cliënt. Naast de cliënt kost dit ook de organisaties veel onnodige tijd.
Een actueel overzicht van de beschikbaarheid van wijkverpleegkundige organisaties moet daarbij helpen. In het Integraal Zorgakkoord (IZA) zijn al afspraken gemaakt, maar volgens Patiëntenfederatie Nederland gaat de invoering niet snel genoeg.
Cliëntportalen
Daarnaast vindt Patiëntenfederatie Nederland een betere inzet van cliëntportalen nodig. Op dit moment heeft slechts 45 procent van de cliënten ervaring met het gebruik hiervan. Dit percentage moet de komende jaren snel omhoog. De informatie uit een cliëntportaal is bijvoorbeeld belangrijk bij wisseling tussen wijkverpleegkundigen, omdat dit bijdraagt aan de continuïteit en kwaliteit van zorg. De verwachtingen tussen cliënt, mantelzorger en wijkverpleegkundige worden zo beter op elkaar afgestemd, wat hun zorgrelatie verbetert.
Inzet digitale hulpmiddelen
Ten slotte is bij de helft van de deelnemers het gebruik van (digitale) hulpmiddelen niet besproken met de wijkverpleegkundige, terwijl met de inzet hiervan veel winst kan worden geboekt. Patiëntenfederatie Nederland vindt dit opmerkelijk omdat bekend is dat de inzet hiervan bij kan dragen aan het verbeteren van de kwaliteit van zorg en het verminderen van de druk op zorgverleners.
Daarnaast blijkt uit het onderzoek dat de gesprekken die hier wel over gevoerd worden, nog veel beter kunnen. Zo heeft een wijkverpleegkundige niet altijd een goed beeld van de (thuis)situatie van de cliënt, waardoor niet alle mogelijke (digitale) hulpmiddelen besproken worden of niet duidelijk wordt welke hulpmiddelen deelnemers zelf al hebben (gebruikt).