Stichting IZZ analyseert jaarlijks hoeveel psychische zorg en fysiotherapie zorgmedewerkers zelf gebruiken en welke effecten dit heeft op factoren als verzuim, uitstroom en werkdruk. Deze cijfers zijn nu vergeleken met de patiënttevredenheidsgegevens van ZorgkaartNederland, verstrekt door Patiëntenfederatie Nederland.
Uit deze vergelijking blijkt een verband tussen het gebruik van psychische hulp van ziekenhuismedewerkers en de patiënttevredenheid. Patiënten oordelen slechter over de informatie die ze in het ziekenhuis krijgen en over het besluitvormingsproces rond de behandeling. Patiënten bevelend deze ziekenhuizen ook minder snel aan bij andere mensen met dezelfde gezondheidsklachten.
Zorg voor medewerkers van belang
Volgens Stichting IZZ wijst dit erop dat wanneer het geestelijk welzijn van medewerkers onder druk staat, zij vanuit het perspectief van de patiënt minder goede zorg verlenen. “Ziekenhuismedewerkers willen hun patiënten de beste zorg verlenen”, zegt Roland Kip, directeur van Stichting IZZ. “Maar dat is moeilijk als je zelf psychische klachten hebt. Dit benadrukt nog eens extra hoe belangrijk het is om goed voor de huidige zorgmedewerkers en hun psychisch welzijn te zorgen.”
De stichting publiceert ieder jaar cijfers over het zorggebruik onder zorgmedewerkers. Hieruit blijkt dat het zorggebruik in alle leeftijdscategorieën is gestegen. In vier jaar tijd is het gebruik van fysiotherapie onder zorgmedewerkers met 25 procent toegenomen. Het aandeel zorgmedewerkers dat psychische zorg gebruikt is in vier jaar tijd met meer dan 40 procent gestegen. Met name jonge zorgmedewerkers gebruiken de meeste psychische zorg.
Mauk van Heemstra ZorgSteedsBeter
Heel verrassend!
Als medewerkers slecht in hun vel zitten werken zij minder goed! ?
Ook jammer, want het is veel makkelijker om het mensen zuur te maken dan naar hun zin.
Moeten wij kennelijk toch organisaties creëren waar mensen het primair naar hun zin hebben, bijvoorbeeld met genoeg ruimte en tijd om hun werk te doen en erkenning van hun leidinggevende en ondersteuning als dat nodig is. Bijvoorbeeld Lean.